katolík seznamka inzerce gyn. poradna pohlednice

Odeslání otázky/odkazu na e-mail

Od koho (e-mail)
Komu (e-mail)
Poslat:
Váš komentář:
 Povinné údaje jsou označeny tučně

 



Otázka:
Přeji hezký den!
Chci se zeptat, proč se nepodává při mši svaté pod obojí vždy, nejen o svátcích. Technický ani jiný problém to není, tak nevím, proč se nedělá to, co Ježíš výslovně řekl.
Jsem věřící od malička, takže jsem slyšel spoustu argumentů, proč to tak je, typu: "Živé tělo nemůže být bez krve." apod., ale když se nadtím zamyslím, tak ve srovnání s Ježíšovými jasnými slovy v evangeliích to nemůže obstát.
Je to taky věc, která trápí spoustu lidí a kteří kvůli tomu brojí proti církvi, i když náprava této věci na pravou míru by nebyla žádný problém.
Děkuji J


Odpověď:
Abychom nalezli správnou odpověď na tuto jasně formulovanou otázku, bude nezbytné porovnat několik hledisek. Všeobecné pokyny k Římskému misálu uvádějí za dovolením k podávání pod obojí způsobou „pokud nehrozí nebezpečí zneuctění svátosti nebo nesnadné provedení pro velké množství účastníků či z jiných důvodů“ (IGMR 283). Skutečným důvodem upuštění od praxe pod obojí (běžné v římské církvi do XII.století) je úcta (ukapávání, uchovávání přebytků), lze říci i nezájem věřících (strach z epidemií) a potlačování utrakvistického bludu (od století XV.), že bez přijetí Krve se nepřijímá vše, jako by v hostii bylo pouze Tělo a v kalichu pouze Krev. Což v podstatě znamená vyjadřovat, že v Eucharistii není přítomen Kristus živý jako ve slávě nebes, ale mrtvý, neboť skutečným oddělením těla a krve nastává smrt.
Dvojí konsekrace – hostie a kalichu, která vyžaduje následné přijetí knězem, je nezbytná pro mystické zpřítomnění a obnovení Kristovy oběti jako oddělení Těla a Krve. (CIC 927) Ne však tak přijímání. I výraz „jíst tělo a pít krev“ označuje Ježíšovu přítomnost a eucharistické přijetí celé životní skutečnosti, která tělo a krev zahrnuje. Zároveň tak příhodně vystihuje hostinu s pokrmem a nápojem. Ježíš však nemůže být rozdělen, proto je pod oběma způsobami přítomen cele tělem, krví, duší a božstvím. Pokud po přijetí Těla následuje přijímání Krve, nejedná se o něco jiného, dalšího, lepšího, stejně jako v případě podání velké či malé hostie, úlomku, jen hostie či jen kalichu. Jistým dokladem je označení se za jen chleba: „Já jsem chléb života... kdo ho jí, bude žít...“ (Jan 6,48nn.)

Svatý otec žádá, „ať duchovní správcové poučí věřící, že podle katolické víry i pod jednou způsobou se přijímá celý a úplný Kristus jako pravá svátost... a že církev má moc při udělování svátostí, s ohledem na měnící se okolnosti, určovat to, co by lépe vyhovovalo úctě ke svátostem a prospěchu těch, kdo je přijímají“. Tak je následně vyvstalá otázka zodpovídaná právem a povinností církve. Přesto lze dále uvažovat, zda je zde vhodnější aplikovat „nebe a země pominou, ale má slova nepominou“, nebo „co rozvážeš na zemi, bude rozvázáno i na nebi“ :-).
Dnes se jeví jako příhodné zdůraznění přijímání, ovšem tyto věci do značné míry záleží i na věřících. Z praktické stránky bych měl několik poznámek. Například namočený kvašený chléb neumožnil na Východě rozvinout adoraci založenou na uchovávání Eucharistie. Je vedle uchování i obtížné přijmout větší množství zbylé krve Páně. Ono totiž i podávání z kalichu namáčením je pouze symbolické, protože nedochází k „pití“. Jestliže již samotné podávání do úst působí obavy z hygieny, což teprve napití při použití jednoho kalichu? Reformované užití kelímků nevystihne ani jednotu, ani eucharistickou úctu. Proto závěr poněkud narušuje jednoznačnost vámi položené otázky. Naopak z toho vychází, že současná situace snad nejlépe odpovídá (ačkoli nedokonale) nárokům. Postupně se častěji užívá kalicha – ale zde je nutné stejnou měrou více zdůrazňovat úctu, které se již hostii nedostává; a v malých společenstvích (kterých bohužel přibývá) se může podávat tak, aby všichni jedli jeden chléb a pili z jednoho kalicha.

Končím s váháním, abych nevzbudil zdání „biblického ping-pongu“ a takové lehké obhajoby, ale právě jednoznačné odsuzování může být výrazem poukazu na cizí třísku.


  

  

   Rádio Proglas

   Víra na Internetu

   Pastorace.cz

   Krestanstvi.cz

   Pastorační středisko brněnské diecéze

   Informační kontaktní centrum

   Česká sekce Vatikánského rozhlasu

   SIGNALY.CZ: Nástěnka akcí, chat, stránky pro mládež

   IN! - Dívčí svět

   On-line breviář