Křesťanství, vztahy a sex

Autor knihy: Jeroným Klimeš
Nakladatelství: Nakladatelství Novela Bohemica

Dílo psychologa a terapeuta známého hlavně v křesťanském prostředí přináší přehled praktických a realizovatelných morálních zásad sexuální a vztahové výchovy - z obalu knihy. V seznamu lidí, kteří knihu přečetli a případně oponovali, jsou i emeritní biskup plzeňský Msgre RNDr. Frant. Radkovský a Doc. Thdr. J. Skoblík přednášející morálku na KTF v Praze.

Církevní teorie je v oblasti partnerské a rodinné morálky nastavena na prostředí minulých století, kde se lidé ženili i vdávali okolo 20 let. Dnes se tento věk posunul až k hranici 30 let, a tak se zásady, které církev veřejně hlásá, míjí s tím, co pak řeší ve zpovědnici nebo co věřící skutečně řeší v životě. Nevěřící tento rozpor samozřejmě označují za pokrytectví, ale výstižnější by bylo mluvit spíše o rozpacích a přiznat si, že si s tím nejen klérus, ale celá církev prostě neví rady.

Když nastupujeme k někomu do auta, vytváříme dočasný svazek řidič – spolujezdec, při kterém dáváme řidiči svůj život všanc – můžeme se při společné jízdě zranit, zmrzačit i zabít.
Když vstupujeme do manželství či pouze s někým do postele, děje se něco podobného. Vzniká více
či méně stabilní svazek, který může rozhodnout o našem životním úspěchu či karambolu.
Jestliže jde o holý život i v takových svazcích, jako jsou nevěry a dočasné chození, tím spíše to platí pro manželství a rodinu. Ne nadarmo lidové přísloví praví, že lépe se dobře oběsit než špatně oženit/vdát ;-)

Autor vtipnou a čtivou formou pokládá řadu velmi vážných otázek, seznamuje se skutečnými životními příběhy, možnostmi řešení nejrůznějších vztahových i partnerských situací a snaží se stavět na Bibli a křesťanském chápání hodnot. Svůj pohled i rady nevnucuje, ale spíš vysvětluje a opírá o citáty z Písma i vlastní praxi. Po té, co jsme si knihu s manželkou oba přečetli, začali jsme se bavit i o věcech, na které ani během dlouhého společného života ještě nedošlo. Rozhodně doporučuji všem, pro něž je křesťanský přístup v každodenních vztahových situacích základem a zároveň nesouhlasí s častou praxí, kdy za nejlepší řešení řady problémů a situací je pokládáno o nich nemluvit a tvářit se, že neexistují nebo dávání nic neřešících a od reality odtržených „hraběcích“ rad. Kniha přináší také řadu podnětů i pro zpovědníky, kteří ještě nerezignovali na „ozdravnou“ funkci svátosti smíření.