Základy křesťanské víry 
Kapitola 1.Bůh 
     
Anglický matematik a filozof Bertrand Russel podrobně vyložil, proč 
    nemůže věřit v Boha. Jeden z jeho přátel se ho žertem zeptal, co by pan 
    profesor řekl, kdyby se mu mělo přece jenom stát, že by se po smrti octl 
    tváří v tvář Bohu. Russel odpověděl: "Řekl bych mu: Pane, neposkytl jste nám 
    o sobě dost důkazů!" 
Mnoha lidem je tato odpověď velmi blízká. Mají 
    pravdu? Teologové se po staletí snažili nalézt důkazy pro existenci Boží. 
    Není snad nutné zde všechny uvádět. Zmiňme se alespoň o některých. 
    
 
1. Hodinový strojek nevzniká "sám od sebe". V hodinách je vtěleno příliš 
    mnoho inteligence, než aby mohly povstat "náhodou". Jsou sestrojeny 
    plánovitě: hodinové pero, nepokoj, kamenná lůžka, kolečkové převody, 
    vzájemné zapadání koleček... To vše ukazuje, že tu někdo myslel, že je tu v 
    základě plán: kde je plán, musel někdo myslet - plánovat. 
Ale právě s 
    tímto plánem se setkáme v celé přírodě. Buňka - geniální chemická 
    laboratoř... Oko - dokonalý automatický přístroj... Leteckotechnické 
    vymoženosti ptáků a hmyzu - špičkové technické výkony... 
Vzniklo celé 
    nové odvětví vědy - bionika - která využívá divů přírody pro techniku. 
    Geniálně jednoduché rychloměry pro letadla, zatáčkoměry, povrchové obložení 
    ponorek - to vše bylo odpozorováno od přírody. 
Svět je plný moudrosti, 
    řádu a plánu. Kde je plán, musel někdo plánovat. Kde je řád, musel někdo ten 
    řád ustanovit. Kde je moudrost, musel někdo myslet. Dostáváme se tak k pojmu 
    nekonečné Inteligence, k Bohu. 
     
2. Jiná cesta k poznání Boha si všímá příčinnosti ve světě. Například: 
    věta, kterou právě čtete, je vytištěna na papíře, který byl vyroben ze 
    dřeva, které je ze stromu, který vyrostl ze semene, které ... je možno 
    pokračovat až kamsi daleko k první příčině. 
Touto příčinou nemůže být 
    hmota - ta by vyžadovala opět další příčinu. První příčinou může být jen 
    nehmotná bytost, nekonečná a všemohoucí, která má příčinu svého bytí sama v 
    sobě - Bůh. 
     
3. Ještě se můžeme zmínit o tzv. důkazu morálním: ve svém nitru se cítíme 
    vázáni na velké hodnoty: na pravdu, věrnost, lásku, ohledy... 
Svědomí 
    nás nutí k uskutečňování těchto hodnot: prožíváme "jsi povinen". V mezních 
    situacích i za cenu vlastního života... 
Musí být zřejmě nějaká moc, 
    která je schopna člověku uložit, aby jednal právě takto - Bůh. 
     
* Existují důkazy pro existenci Boží?