katolík seznamka inzerce gyn. poradna pohlednice
Datum vložení: 24.11.2006
Otázka:
Mám na vás jednu, řekněme ekonomickou, otázku. V jednotlivých diecézích ČR jsou do očí bijící rozdíly v ekonomické situaci farností (mám na mysli především farnosti v pohraničí, v diecézích jako je plzeňská, litoměřická, ...). Napadlo mne to v souvislosti s se sbírkami v naší farnosti během Vánoc, kdy se vybralo kolem 100.000 kč během pár dní. Vzhledem k tomu, že se nyní kompletně spravil celý kostel a farnost má splácet poměrně dost peněz, tak to jinak než sbírkami nejde. V jiných farnostech v Čechách by tuto sumu vybírali 50 let.
Když byly před lety velké povodně, tak se ve farnostech dělaly sbírky, v naší farnosti se udělala sbírka pro
jinou konktrétní farnost postiž. povodní a také jsme dostali zprávu o tom, jak bylo s penězi naloženo a co všechno bylo opraveno.

Můj dotaz zní: neuvažuje se o podobném modelu financování farností např. u zmíněných diecézí (litměřická, plzenská,...), kdy některá "lépe situovaná" farnost z brněnské či olomoucké diecéze si "adoptuje" farnost v Čechách?
Jinými slovy udělá 2-3x za rok sbírku pro konkrétní farnost a na konkrétní účel jiné farnosti ? Uvažuje se o něčem podobném? Kdy se vytipují farnosti ke spolupráci, kde to "má smysl" a rozjet tuto výpomoc ? Díky za odpověď.
Odpověď:
Návrh považuji za vynikající!

Jestli se o takové formě solidarity mezi farnostmi chudými a farnostmi movitějšími jednalo na vyšší oficiální úrovni, to nevím. V každém případě jsem se s tímto návrhem setkal již vícekrát při různých rozhovorech a jednáních. A jsem si jist, že jaksi anonymně už taková spolupráce mnohde velmi konkrétně existuje. Například nejeden kostel v litoměřické diecézi byl exkluzivně opraven jen díky finanční i manuální spolupráci s farnostmi na Moravě. V první řadě ale také díky konkrétním osobnostem, které měly nápad i odvahu, a rozhodli se to vše realizovat, s velikou adaptabilitou vůči obrovským překážkám (myslím velmi konkrétně také na jednoho kamaráda ...:-)).

Samozřejmě: Taková iniciativa vedená na vyšší mezidiecézní úrovni by tomu dala jasná pravidla, informovanost i ten konkrétní výčet farností, kterým je třeba pomoci. To mnoho věcí usnadní a je to jistě dobré řešení. Nějaká taková iniciativa se může brzy objevit, a myslím, že je žádaná.

Možná to ale může trochu postrádat cosi hodně podstatného: to osobní nasazení, když prostě někde ze "zdola", bez jakýchkoli větších výzev a seznamů "zvrchu", se ozve nějaká silná osobnost nebo silná skupina, která se rozhodne realizovat dobrý nápad. Pak je samozřejmě třeba pro to získat ostatní lidi (například kněz své věřící nebo obráceně, nebo ještě nějak jinak).

I tento skvělý dotaz může spustit dobrou reakci, tedy dobrá odvážná i uvážená rozhodnutí (nejen akademické řeči).
Je to tak: jsou zde relativně bohaté farnosti, kde jsou aktivní lidé, kde jsou třeba farní rady, a tam se - u jednotlivce nebo u skupiny - může zrodit to rozhodnutí: pomůžeme nějaké farnosti strádající, třeba v pohraničí. Při troše zvídavosti si člověk nakonec velmi brzy najde tu "správnou farnost", tedy tu, která to opravdu potřebuje a která dokáže na tuto nabídku nějak odpovědět. Protože se může jednat o velké peníze, které jdou jako dary z kapes věřících ve věci Božího království, je nutné, aby se věci neděly nijak hekticky, ale dostatečně promyšleně. V takové "movité" farnosti většinou najdete i schopné stavební inženýry, ekonomy, řemeslníky a případně i projektové manažery, kteří to opravdu pojmou jako promyšlený transparentní projekt.

Jestliže se jde tou cestou "konkrétní farnost pro konkrétní farnost", vše bude zřejmě mnohem dynamičtější, než kdyby se vybíralo v diecézi na "velkou hromadu" a pak se to přerozdělovalo do potřebných farností. To je určitě také dobré, ale dost neosobní a určitě se to projeví i ve výši částky, kterou se někdo rozhodne darovat. Taková "adopce farnosti" jinou farností, tedy konkrétní osobní forma solidarity, není totiž ve výsledku jen o penězích a počtu nakoupených pytlů s vápnem. Mezi takovými farnostmi mohou tak vzniknout nejen materiální vazby, ale i vazby vyššího řádu, a stejně tak i obnova chudší farnosti pak nebude třeba jen řádu materiálního, ale bude se týkat toho nejpodstatnějšího: aby ten kostel tam byl znamením rozvíjejících se vztahů ve farnosti, aby byl výzvou k nové cestě víry pro ty, které tam taková iniciativa zasáhne.

Třeba najdeme dobré příklady i dobrá rozhodnutí na diskusích.
Na otázku odpověděl: Mgr. Petr Nešpor
Odeslat otázku e-mailemOdeslat otázku e-mailem Tisk otázkyTisk otázky Zasílání reakcí na e-mailZasílání reakcí na e-mail Filtr na reakceFiltr na reakce - NOVÉ

 



TEAM Katolik.cz neodpovídá za názory uživatelů a vyhrazuje si právo smazat reakce, které v rozporu s "Etickým kodexem" nebo zjevně překračují meze slušnosti a vkusu.


www.fulloflife.cz
  

  

   Rádio Proglas

   Víra na Internetu

   Pastorace.cz

   Krestanstvi.cz

   Pastorační středisko brněnské diecéze

   Informační kontaktní centrum

   Česká sekce Vatikánského rozhlasu

   SIGNALY.CZ: Nástěnka akcí, chat, stránky pro mládež

   IN! - Dívčí svět

   On-line breviář

   Druhý ročník křesťanského festivalu Kefasfest