Bohumil Vít Tajovský – Člověk musí hořeti

Autor knihy: Aleš Palán, Jan Paulas
Nakladatelství: Karmelitánské nakladatelství

I když už uplynulo několik let, kdy jsem knihu četla, vím, že mě velmi oslovila. Dle mého názoru je jednou z nejlepších knih svého druhu – z knižních rozhovorů.
Aleš Palán a Jan Paulas se umějí ptát. Ale co by to bylo platné, kdyby osoba, která je tázána, byla buď nezajímavá nebo nechtěla odpovídat. To však není tento případ.

Kniha mapuje život želivského opata od jeho dětství, přes studijní léta, přípravu na kněžský a řeholní život až po léta svobody. Dozvíme se v ní o mnoha dalších významných osobnostech, o vězení v 50. letech 20.století. Ve svých vzpomínkách zachycuje Tajovský mimo jiné i řadu osobností, s nimiž se v životě setkal, například Josefa Berana, Jakuba Demla, Josefa Floriana, Václava Havla, Gustáva Husáka, Jana Masaryka, Anastáze Opaska, Dominika Pecku, Suzanne Renaudovou, Václava Renče, Bohuslava Reynka, Zdeňka Rotrekla, Pavla Tigrida, Františka Tomáška, Josefa Toufara, Jana Zábranu, Jana Zahradníčka, Jana Zrzavého a Josefa Zvěřinu.

Např. o Václavu Havlovi se P. Tajovský vyjadřuje takto: „U Václava Havla je nutné vnímat jeho konstantní postoje v důležitých otázkách lidství. Dokladem toho je i to, jak velké úctě se těší všude na světě. Je to člověk, kterému leží na srdci blaho českého národa nejen v rovině hospodářské, ale i mravní. Tím je pro řadu lidí, hlavně našich politiků, trochu nepohodlný.“

Mně z celé knihy v hlavě uvízla jedna událost. Opat Tajovský nosil velmi silné brýle. Za zhoršení zraku mohl lékař, který špatně určil velikost dioptrií a Bohumilův otec ho nutil, aby brýle nosil, i když ho z toho bolela hlava. Autoři se ptají: „Nezlobil jste se na toho lékaře.“ On odpovídá: „Ale vůbec ne.“ Ta pokora! To já bych byla dlouho naštvaná, že kvůli nějakému tupci nevidím.

Kniha obsahuje fotografie a též vzpomínky osobností na Víta Tajovského. Je moc dobře, že kniha rozhovorů vznikla. Měli bychom naslouchat lidem moudrým, o jejich slovech přemýšlet a jejich životy se nechat inspirovat.