Marek Eben a hosté na plovárně

Autor knihy: Marek Eben
Nakladatelství: Nakladatelství Práh

Kdo by neznal legendární pořad moderátora Marka Ebena Na plovárně? Zve si do něj zajímavé české i zahraniční osobnosti a v příjemné přátelské atmosféře si s nimi povídá zhruba dvacet minut. V této knize, vydané v roce 2015, najdete 23 těchto rozhovorů z let 2012–2015 v psané podobě, které vybral a pro vydání upravil Jiří Janoušek. Jde o přepisy původní, nesestřihané podoby rozhovorů. Prostřednictvím této knihy se tedy můžete vrátit k rozhovorům, které jste před několika lety viděli v televizi, nebo se s nimi seznámit úplně poprvé. A na které osobnosti se tu můžete těšit?

Handicapovaná Aimee Mullinsová vypráví o tom, jak dokázala s protézami na obou nohou vyhrát olympiádu a hrát ve filmu leopardí ženu. Herečka Geraldine Chaplinová líčí rodinný život se svým otcem, králem komiků. Válečný veterán Miroslav Lidinský přežil zásah protitankovým granátem a s amputovanou nohou se stal golfovým šampionem. Ochránce divokých šelem Tony Fitzjohn pozná vůni lvů a v tlamě jednoho z nich měl dokonce nedobrovolně svoji hlavu. Herec a režisér Mel Gibson, který už ve své kariéře zažil velké úspěchy (dva Oscary) i velké pády, v rozhovoru s Markem Ebenem přiznává, že mnoha věcí lituje a spoléhá na Boží milosrdenství. Spisovatel Dan Brown vzpomíná na svého otce, legendárního učitele matematiky, který v něm podnítil touhu po poznání:

Váš otec získal cenu jako nejlepší středoškolský matematik. Byl stejně dobrým otcem a učitelem vlastních dětí? Byl úžasným učitelem pro své žáky i pro nás. Tatínkovi vděčím za svou vášeň studovat, za intelektuální zvídavost. Představte si, že je ráno na Boží hod, kdy se v Americe nadělují dárky. Spěcháme do haly ke stromečku a tam není jediný dárek. Leží tam dopis, který obsahuje nějaký matematický úkol. Když jsme ho vyřešili, dozvěděli jsme se, že další úkol čeká v lednici, kde je dopis s úkolem z dějepisu. Pak pro další úkol do garáže… až nás to zavedlo zpátky do obývacího pokoje, kde už byly pod stromečkem dárky. To hodně vysvětluje, proč pro mě bylo učení vždycky zábava. Mám vášeň objevovat a dovídat se, to je tatínkovo dílo.

Sportovní rybář Jakub Vágner vypráví o tom, jak těžké bylo prosadit si, že se chce věnovat rybaření, když si jeho otec představoval, že bude hudebníkem. Kromě toho také uvažuje o tom, co je vlastně na rybaření nejkrásnější: Každý hledá u vody něco jiného, něco svého. Podstata rybaření asi netkví v tom, jestli chytíme rybu, jestli je velká, malá nebo je jich hodně. Ani to možná nebude v odpočinku a relaxu, které se často uvádějí. Já myslím, že je to o svobodě, kterou si člověk uvědomí, až když je na rybách. Tam se vlastně tak trochu vracíme ke svým kořenům. Až potom dojde i na to, že si odpočineme, že relaxujeme a že něco chytíme, jednou snad i obrovskou štiku nebo sumce, životní úlovek, o kterém budeme do smrti vyprávět.

Všechny rozhovory jsou doplněny kvalitními fotografiemi. Celá kniha je tištěna na křídovém papíře, což umožňuje vysokou kvalitu tisku včetně fotografií, ale zase musí být celá kniha větší a těžší. V tomto případě se ale myslím podařilo oboje ještě docela rozumně vyvážit.

Televizi už celkově moc nesleduji, ale rozhovory Marka Ebena mě opět potěšily – a to i s několikaletým odstupem. Na rozhovorech je znát, že se na ně Marek poctivě připravuje a dokáže se ptát tak, že mnozí hosté jsou velice příjemně překvapeni – někteří z nich to i v rozhovoru přiznávají. A my jako čtenáři se tak můžeme na zajímavé osobnosti (známé i ty méně známé) zase podívat jiným pohledem a v mnohém se jimi nechat inspirovat.