Ester

Autor knihy: Jana Šrámková
Nakladatelství: nakladatelství Biblion

V roce 2021 založilo nakladatelství Biblion novou edici Denodenně, ve které by měly vycházet komentáře současných inspirativních osobností k biblickým textům v překladu Bible21. Mělo by jít o Bibli čtenou tady a teď. Dosud v této edici vyšla jen jediná kniha, Ester Jany Šrámkové. Protože čtu Bibli velice ráda, byla jsem na tuto edici zvědavá.

Jana Šrámková si ke komentářům vybrala biblickou knihu Ester, která má pouhých deset kapitol. Text knihy rozdělila na dvacet úryvků a ke každému úryvku nabízí vlastní komentář a zamyšlení. V knize je tištěn vždy na jedné straně komentář Jany Šrámkové a na jedné straně úryvek z textu biblické knihy Ester v překladu Bible21. Text na několika místech doplňují dvoustránkové ilustrace – moderní koláže, které mě příliš nezaujaly. Kniha tedy není příliš rozsáhlá. Jana Šrámková se ve svých úvahách biblickým textem Ester inspiruje spíše volně. Může to ale pro nás být další impuls vzít do ruky biblický text – a takových impulsů není nikdy dost:

Ochota Ester naslouchat znepokojivým zprávám je velmi královská. Mladičká královna ostatně Xerxe převyšuje i zralou reakcí na komplikovanou situaci. On se radil se služebnictvem a čekal, která rada se mu zalíbí. Ona vyhlašuje sobě i všem okolo tři dny ostrého půstu. Ester není žádná fanatická mučednice a úkol ji leká. Je ženou přelétavého krále už celých pět let, a teď ji třicet dní nezavolal. Jsem okoukaná? Opotřebovaná? Stárnu? Neuvítá král záminku se mě zbavit? Co bude s dětmi (možná)? Přesto úkol přijímá, jen prosí o modlitby. Ví, že je bude potřebovat. Že k téhle misi nutně potřebuje požehnání Toho-jehož-jméno-kniha-Ester-nikdy-nevysloví. Stejně jako je Ester nikdy nezaslechne v královském paláci. A přesto ji právě tenhle Nevyslovený provází na každém kroku.

Kéž bychom měli odvahu královny Ester nezůstávat zavření za zdmi svých vlastních problémů, svých domovů, rodin, farností, své malé země. Kéž bychom se s účastí zajímali o okolní svět a mluvili s těmi, kdo mají jiný pohled, zkušenosti nebo světonázor. Dění ve světě pak pro nás nebude pasivní podívanou na jakési kolo dějin, ale příběhem, jehož jsme součástí.

Odvahu nezůstávat zavření za zdmi svých vlastních problémů, svých domovů, rodin, farností, své malé země, přeju spolu s autorkou i já všem čtenářům této recenze – a snad i této knihy.