katolík seznamka inzerce gyn. poradna pohlednice

Výpis dotazů z rubriky: Etika a morálka


Předchozí stránka Další stránka

Datum zveřejění: 26.2.2002
Otázka:
Dobrý den, mohl by jste, prosím, uvést , jaká jsou oficielní "pravidla hry" pro člověka (katolíka), který se necítí povolán do řádu, ani se nechce stát knězem, ale rád by vstoupil do partnerského vztahu, potažmo uzavřel manželství? Kolik "stupňů volnosti" má kněz ve svátosti smíření, pokud si člověk přizná, že ve svém vztahu zašel příliš daleko nebo že mu něco nevyšlo? Mohou ke svátostem chodit skutečně pouze ti, kdo s nikým intimně nežijí? Pokud se ti, kteří to spolu myslí vážně a zodpovědně, ve svědomí to oba skutečně tak cítí a z důvodu např. studia, "rodičů" apod. sňatek není možný (což je částečně i věc "společenská"), rozhodnout ve svém vztahu třeba až „k tomu poslednímu" nesmějí pak přestupovat ke svátostem? A lze to pak "odčinit" pouze až sňatkem? Jeden starší kněz (už je řadu let po smrti a nemyslím, že šlo o nějaké "navádění") mi kdysi řekl, že ani není nikde definováno, zda jde v tomto případě o hřích těžký či lehký. Jde myslím především o jakousi vnitřní pravdivost a záměr, s jakým se k věcem přistupuje. (To se má takový věřící lékař, či lékařka zpovídat pokaždé, když "osahává" svoje pacienty? A smí potom přistupovat k přijímání?) Copak není oblast lidské intimity věc natolik individuální, jedinečná a osobní, že i SKUTEČNÝ odborník na otázky lidského svědomí má stěží šanci do toho proniknout??? Může být svátost smíření skutečně místem, které přivádí lidi blíže k Bohu i k nim samotným, které povzbudí jejich vztahy a pomůže odkrýt, co je pro ně skutečně zdravé a prospěšné? Výraz vzájemné lásky a úcty k partnerovi je přece asi vždy něco úplně jiného, než se jen "spustit" se svojí kolegyní z práce, která mi je třebas i strašně sympatická, či mít pouze jen nějakou "bokovku" v případě drhnoucího manželství nebo i kněžské kariéry. Kolik "katolických" vztahů nemuselo po dvou, třech, či čtyřech letech ztroskotat, kdyby ti lidé spolu začali "normálním" způsobem žít??? Není tohle přinejmenším krátkozraké od těch, kteří i v samotné církvi hájí, případně vymýšlejí ona "pravidla"? Pokud snad bude vaše odpověď poněkud rozpačitá, bylo by, prosím, možné použít této otázky, jako podnět, aby se tím i v církvi začal někdo na skutečně odborné, otevřené a pravdivé rovině zabývat? Nebude-li církev pravdivá, věrohodná a funkční ve věcech podstatných, těžko pak může mít důvěru lidí a být jim světlem ve věcech zcela obyčejných.

Děkuji Vám předem za vaši odpověď.


Datum zveřejění: 21.2.2002
Otázka:
Laudetur J.C.
1.Nemohu uverit, ze celibat je i dnes vhodny pro soucasne kneze.
2. Rovnez nemohu uverit, ze by sex byl dar nejvyse dokonaleho a lidi milujiciho (Buh je laska)Boha.
Dekuji za laskavou odpoved.


Datum zveřejění: 13.2.2002
Otázka:
Rách by věděl, zda mohu účastnit diskotéky v postní době ?
Děkuji za odpověď.


Datum zveřejění: 4.2.2002
Otázka:
Mám dotaz týkající se slavením neděle. Vím, že neděle je dnem odpočinku a katolík by neměl v neděli těžce pracovat. Jak se ovšem posuzuje, pokud bych si jako student střední školy našel brigádu na neděli. Nebylo by to pravidelně, nejednalo by se o fyzickou práci a nedělní mši bych samozřejmě nevynechal. Je to porušení nějakého církevního přikázání?


Datum zveřejění: 1.2.2002
Otázka:
Já se chci zeptat o radu. Mam kamarada katolika a on na me loudi. Ja sem obyčejná holka z dilny, ale sem eště pana. A taky věřím. A on mi řiká, že to nic neni že si vezmu prasek aby s toho nic nebylo a on gumu a je to. Ale ja sem mu rekla ze to je hřich. a on ze jen maly stín, to se snadno pak vyspovidá. Tak nevim co mám dělat. Holky z dilny taky řikaj, že jo že to nic neni. Ale pak už nebudu panou že jo uz nikdy To by jsem nechtěla. A to uz nejde spravit. A to jako katolik nemuze chtet, ne? Tak ja nevim co ted. Tak mi poradte ja se přídu zase kouknout dík B.


Datum zveřejění: 30.1.2002
Otázka:
Je hříchem to, když se rozhodnu nějaký hřích spáchat, ale z nějakého důvodu ke spáchání nedojde? Mám na mysli hříchy proti 6. přikázání (myšlením, slovem, skutkem). Jak je to v případě, kdy si to na poslední chvíli rozmyslím a skutek nevykonám. Zde by se jednalo o hřích myšlením? Dále, co když mám v tomto směru bujnou představivost, ale myšlenku nakonec dokážu zvládnout a zavrhnout? Jak je to s erotickými sny? Je to hřích?


Datum zveřejění: 29.1.2002
Otázka:
Dobrý den.
Chtěl bych Vás poprosit, zda byste mi pomohl vnést světlo do jedné situace. Jedná se o mladého člověka s homosexuální orientací. S nikým sexuálně nežije. Chtěl by vstoupit do řádu. Jeho zpovědník mu ovšem řekl, že o této svojí "dispozici" MUSÍ říci představenému. Absolutně mu prý nedal najevo nějakou podporu, povzbuzení nebo radost z jeho rozhodnutí.
1. Může člověk s takovouto orientací vstoupit do řádu?
2. MUSÍ o tom říci představenému? Zavání mi to nemilosrdenstvím a "stigmatizací" až za hrob.
Jde o mého kamaráda, trápí ho to a vyčítá si svoji upřímnost ke zpovědníkovi. Kdyby se mu se svou orientací nesvěřil, že by bylo vše jinak. Láká ho najít si jiného zpovědníka a zamlčet mu svůj problém.
Díky.


Datum zveřejění: 8.1.2002
Otázka:
Moje 25 leta sestra se rozhodla ,ze se pristehuje ke svemu priteli do podnajmu.Intimne spolu jiz ziji.U nas doma to tezce neseme.Co na to rika Buh?Ona v tom nevidi nic spatneho.Prosim o vyjadreni vaseho stanoviska.


Datum zveřejění: 7.1.2002
Otázka:
Myslite, ze je na tomhle svete mozne najit normalni hezkou divku, starsi 15ti let, ktera jeste s nikym nic nemela? Zacinam totiz upadat do beznadeje, ze takova neexistuje. Zamerne jsem se zminil o veku 15 let, protoze prave to je podle statistik vek ve kterem prichazi o panenstvi vetsina divek. Driv jsem o tom asi tak nepremyslel a tudiz jsem (presto ze jsem verici) tomu neprikladal vahu neceho tak zasadniho. Je mi 19 let a posledniho pul roku jsem chodil s divkou(18), o ktere vim, ze pannou neni. Diky tomu jsem asi zacal premyslet a mam pocit, ze jsem se dostal do slepe ulicky. Pokud bych chtel najit "cistou" holku, musel bych asi hledat nekde ve skolce. Proc ty holky proste nemuzou mit rozum od stejne chvile jako fyzickou krasu a dospelost? Prisel jsem na to, ze z tohoto nebudu ochoten slevit a proto nevim, co mam delat. Jedina cesta snad je, udelat to taky, ale to prece neni to, co bych chtel. Chci mit v lasce dokonalost, vzdyt je to na cely zivot. diky za odpoved.


Datum zveřejění: 12.12.2001
Otázka:
Když se řekne "katolík", lidé pod tím slyší "interrupce", "zakázaný sex", "kecání do rodinného života" a "Husovo upálení". Neslyšel jsem, že by někdo řekl: "Aha, to jsou ti, co věří v Boha." Jde o mediálně zkreslený obraz, který má sekulární společnost, nebo o přehnaný akcent církve při hlásání morálky světu? Má být setkání nevěrců a hledajících s církví přes hlásání Boha nebo morálky? Můžete uvést i důvod, který opravňuje církev "zasahovat do způsobu rodinného života"?


Datum zveřejění: 14.11.2001
Otázka:
V Sauně na Primě se mluvilo o pornografii. Na závěr řekl Dr. Uzel, že kritériem pro posuzování, co je a co není pornogrfie, je i užívaný typ sexuologie, který jako východisko může být různý. Jako příklad přísné sexuologie uvedl sexuologii katolickou. To mě zarazilo, a tak bych se chtěl zeptat:
1) je možné, aby sexuologie byla jiná pro nevěřící a jiná pro věřící?
2) existuje-li katolická sexuologie, existuje také protestantská?
Děkuji za odpověď. Ruda


Datum zveřejění: 3.11.2001
Otázka:
Mám nejasnost týkající se svátosti smírení. Když jsem naposledy byla u svátosti smírení, zpovídala jsem se jednomu knezi z toho, že jsem jednou rekla rouhavou vetu proti Bohu. Ve skutecnosti k tomu došlo tak, že me jistá osoba necím velmi ranila a zklamala a já jsem v zoufalosti rekla, že všeho lituju, i toho, že jsem se narodila. Vím, že to bylo rouhání proti Bohu. Proto jsem se rozhodla jít ke svátosti smírení, ale knež, kterému jsem to rekla mi odpovedel, že je to rouhání proti Duchu Svatému a že tento hrích patrí ke hríchum, které lidem nebudou odpušteny. Rozhrešení mi však dal. Chci se Vás proto zeptat, jestli mi Buh tento hrích odpustil. Já tohoto hríchu velmi lituji, hodne jsem kvuli nemu trpela, mela jsem bolesti hlavy, ale vyzpovídala jsem se z neho. Tak nechápu, proc by mne Buh tento hrích neodpustil. Mela jsem za to, že když se clovek ke všem hríchum u zpovedi prižná, lituje jich a dá si predsevzetí, že už je delat nebude, že mu Buh ve svém nekonecném milosrdenství urcite odupustí. Co bych pro odpuštení mela ješte více udelat? Mohu vubec po tom všem pristupovat ke svatému prijímání? Byla bych moc neštastná, kdyby mne Buh neodpustil. Prosím Vás o radu a o vaše vyjádrení. Dekuji


Datum zveřejění: 1.11.2001
Otázka:
Pokud je mi známo,je smyslem rodiny plozeni a vychova deti,tuto funkci však zákon o registrovaném partnerstvi homosexualum nepřiznává. Jak tedy tento zakon "ohrozuje" postaveni rodiny?Dosud toto vysvětlení nezaznělo na patřičné úrovni z úst církve.Nezminuje se o tom ani onen protestní pamflet,jež je nám ku podpisu předkládán v kostelích. P.S.Myslíte, že zmíněná petice bude mít krom popuzení veřejnosti nějaký jiný účinek?


Datum zveřejění: 1.11.2001
Otázka:
Při četbě Bible nedávno ráno v metru mě napadlo, jak vysvětlit verš "... již ten, kdo se hněvá na svého bratra, bude vydán soudu", když dále v Bibli celá řada Božích lidí včetně samotného Pána Ježíše se často na bližní - hříšníky hněvali i dost tvrdě. Jako příklad z mnoha dalších uvedu tyto verše: ... odstraňte ze svého středu toho, kdo to udělal... vydejte toho člověka satanu ke zkáze těla, aby duch mohl být zachráněn v den Páně. Plemeno zmijí: Jak může být vaše řeč dobrá, když jste zlí? Váš otec je ďábel a vy chcete dělat, co on žádá.... Co tedy skutečně dle Bible znamená hněvat se na bližního, které je zapovězené, oproti tomu někoho takto velice tvrdě kárat až odsuzovat, které zde zapovězené zřejmě není ? Jak v životě poznám, kdy při setkání se s nějakým zlem či hříchem mám nastavit tvář a přenechat odplatu Bohu (viz: nezjednávejte si spravedlnost sami, má je pomsta, já odplatím, praví Pán), a kdy se mám proti zlu či hříchu takto razantně postavit, ale aby to nebylo ono zapovězené "hněvání se". Vím, že se musíme v životě spoléhat na přímé Boží vedení a vedení Duchem Svatým, ale lze to nějak konkrétně vysvětlit a postihnout i slovy ?


Datum zveřejění: 24.10.2001
Otázka:
Zdravím vás. Nedávno jsem byla tak zoufalá a utrápená z určitých rodinných problémů, které mě ovlivňují už od mého dětství, že mě napadla taková hloupá myšlenka a to taková, že jediným způsobem vysvobození je pro mě sebevražda. Pak jsem tuto myšlenku zavrhla¨a nyní už vím, že to byla opravdu velmi velká hloupost.Zajímalo by mě, zda jsem se dopustila těžkého hříchu. Děkuji za odpověď.


Datum zveřejění: 18.10.2001
Otázka:
Setkal jsem se s názorem, že je možné navštěvovat naturistické pláže, pokud to v člověku nevyvolává žádné vzrušení, představy, žádostivost, a že na nahotě samotné není nic špatného. Je takový názor slučitelný s učením katolické církve?


Datum zveřejění: 16.10.2001
Otázka:
Dobrý den, měl bych několik dotazů. Zajímalo by mě, zda stále existuje "Index zakázaných knih" a zda může být katolík stále potrestán až exkomunikací, pokud čte knihy bludařů nebo knihy zakázané. Pokud takový Index stále existuje, kde je dostupný? Dále, v dekretu, kterým byla v roce 1949 odsouzena "Katolická akce", se o možném trestu exkomunikace (citát z tohoto dekretu uvádím jako příklad, předpokládám, že podobná definice je i v jiných dekretech tohoto rázu) píše, že "exkomunikovaný... jest vyloučen z účasti na modlitbách, přímluvách Církve..." Můžete mi prosím objasnit, co to konkrétně znamená? Jedná se o vyloučení např. z obecných přímluv věřících při mši sv.? Poslední otázka směřuje k pátému přikázání - nakolik lze považovat za hříšné jednání kuřáka, který se svým zlozvykem sebepoškozuje? Děkuji.


Datum zveřejění: 16.10.2001
Otázka:
Dobry den. Zajimalo by me, jestli se jedna o hrich ci jine provineni, kdyz se muz a zena vzajemne sexualne uspokojuji bez pohlavniho spojeni. Dekuji. F.


Datum zveřejění: 15.10.2001
Otázka:
Je hříchem to, když jsem rozhodnut nějaký hřích spáchat, ale z nějakého důvodu ke spáchání nedojde? Př: Chci ukrást peníze, ale žádné na tom místě nejsou, o čemž jsem před tím nevěděl?


Datum zveřejění: 24.9.2001
Otázka:
Přátelé, marně pátrám v dostupných pramenech po bližším vysvětlení hříchu. Pouze Ottova encyklopedie obecných vědomostí uvádí k heslu hřích následující: Hřích je rozvážné přestoupení zákona božího. mravouka katol. rozeznává: 1. h. dědičný, též prvotný zvaný, kterého se první rodičové naši v ráji dopustili a který jsme po nich zdědili, a 2. h. skutečný, kterého se potomci Adamovi sami dobrovolně dopouštíme. H. je těžký, odvrací-li se jím hříšník úplně od Boha a zbavuje věčné blaženosti v nebesích, jinak je lehký. Skutečné hříchy jsou buď hlavní (7), nebo proti Duchu sv. (6), nebo do nebe volající (4), nebo cizí (9). Bohužel, nikde nejsem schopen zjistit, které konkretní činnosti človeka spadají pod jednotlivá, výše uvedené ustanovení. Možná se Vám bude můj dotaz zdát triviální, ale přeci jenom, proč neudělat něco pro znovunalezení mravních mantinelů. A když už mně věnujete pozornost, mám jěště jeden dotaz. Podle jakých kriterií se zasvěcují chrámy jednotlivým patronům a kdo o tom rozhoduje. Děkuji


20   40   60   80   100   120   140   141-160  180  



Zpět na otázky
  

  

   Rádio Proglas

   Víra na Internetu

   Pastorace.cz

   Krestanstvi.cz

   Pastorační středisko brněnské diecéze

   Informační kontaktní centrum

   Česká sekce Vatikánského rozhlasu

   SIGNALY.CZ: Nástěnka akcí, chat, stránky pro mládež

   IN! - Dívčí svět

   On-line breviář

   Druhý ročník křesťanského festivalu Kefasfest