katolík seznamka inzerce gyn. poradna pohlednice

Výpis dotazů z rubriky: Etika a morálka


Předchozí stránka Další stránka

Datum zveřejění: 20.9.2002
Otázka:
Zajímalo by mě, jestli existuje případ, kdy zabití člověka není hřích (sebeobrana; záchrana života či životů jiných lidí; ve válce při obraně vlasti;...)? Nebo výjimky neexistují? Děkuji za vaše úžasné stránky.


Datum zveřejění: 16.9.2002
Otázka:
Casopis Svetlo uvedl, že osoba s homosexuální orientací nemůže přijmout kněžské svěcení. Je to pravda? A není to potom diskriminace osob, které za svou orientaci nemohou a mohli by vykonat jako kněží mnoho dobrého?


Datum zveřejění: 11.9.2002
Otázka:
Zajímalo by mě, jestli má katolická církev právo rozhodovat o tom, co je těžký hřích a co není. Nedávno mi totiž moje matka vyprávěla, že za dob jejího mládí se např. v postní době nesmělo chodit na zábavy - byl to prý těžký hřích a když někdo v postní době na zábavu šel, musel se z toho jako z těžkého hříchu vyzpovídat (to se týkalo i mé matky). A takových věcí bylo prý více. V současné době jsem slyšela, že v postní době sice není vhodné na zábavy chodit, ale neslyšela jsem nic o tom, že by to byl těžký hřích. Jestli je to tak jak říkám, jak to, že před několika lety to hřích byl a teď už není? Vůbec to nechápu, protože Bůh je dnes přece pořád stejný jako před tisíci lety. A jestli to hřích nebyl, jakým právem katolická církev tvrdila, že to hřích je?. Stejně tak se zamýšlím na tímto: Až do 12. stol. se směli kněží ženit a zakládat rodiny, pak katolická církev ustanovila celibát. Jak to, že by teď bylo Božích očích velkým hříchem, kdyby se některý kněz z římskokatolické církve oženil, a předtím to žádný hřích nebyl. Zdá se mi to všechno jako začarovaný kruh. Jak to, že by se teď Bůh mohl dívat na určitou věc jako na hřích, když před několika lety se na to jako na hřích nedíval? Prosím o vysvětlení.


Datum zveřejění: 28.8.2002
Otázka:
Nevím, zda je dnes vhodná doba otevřít otázku svědomí, snad právě ona však může být „klíčovou otázkou“ naší civilizace. Je vůbec možné dobrat se pravdy o tomto „mechanismu“, který v sobě každý člověk nese? Jde pouze o výchovou daný algoritmus, nebo to může být jakýsi tajemný hlas dobra, který spí v hloubi každého z nás? Je to něco přirozeného, nebo v tom může být i jakýsi tajemný dotek Boha? Je to hlas, s nímž máme bojovat a který je třeba potlačovat, či jde o hlas, který nás může vést k životu (k tomu kdo je „Cesta, Pravda a Život“)? Je to víc než 12 let, co stáli v Praze proti sobě na jedné straně mladí kluci (snad ještě děti - komando) s plexisklovými štíty a na straně druhé lidé, studenti. Ti kluci tam tehdy brečeli. Byla to jen lítost nad sebou, nebo v tom mohlo být něco víc? Bylo to jejich svědomí? Jak se mohl člověk dočíst např. v knížce „Strana světí prostředky“, žije prý dodnes v Praze jistý pan Mácha, který to před více než padesáti lety nemálo „osolil“ faráři z východočeské Číhoště, kterého prý „uvyslýchal“ k smrti. Asi i on musel mít patrně nějaký důvod, aby se věnoval panu Toufarovi s tak láskyplnou péčí (viz ony dokumenty „Strana světí prostředky“, Tilia 2001). I on musel být zřejmě něčím puzen ke své nepříčetnosti. Je to tajemství jeho svědomí, jež v sobě tento starý pán dodnes nese??? Evangeličtí křesťané letničního typu dokáží označit hlas svědomí přímo jako Ducha Svatého. Musí být člověk už z principu neschopen rozlišit jakým „duchem“ je jeho vnitřní hlas veden, či daní na svoje ideály, na ten „hlas dobra v sobě“ může vést k životu, k něčemu dobrému – „ke spáse“ ?

V době, kdy probíhaly krvavé boje v nedalekém Rumunsku, vozili před 12 lety studenti jež „psali revoluci“ na venkov videokazety. Jedna z nich byla o potlačení studentských demonstrací v Číně na jaře roku 1989. Komentoval to brečící angličtinou hlas dívky, která byla poslední z organizátorů, která ještě přežila. Studenti se utábořili ve stanech na náměstí a odmítli se rozejít. V noci přijeli tanky – to bylo vidět pouze z dálky, ale i to bylo zřetelné – studenty ve stanech rozjezdili, pak polili benzínem a zapálili a pak už bylo vidět jen plápolavý oheň a následně cisterny, které to k ránu umývaly… A věřte - Tento amatérský dokument rozbrečel i ty, s nimiž už tak mnoho nepohne. A studenti v Číně šli proti tankům a společně zpívali Internacionálu. To, za co umírali, byli ideály lepší společnosti. Mnoho starších lidí zakusilo i u nás utrpení komunismu a následky těchto myšlenek pociťujeme dodnes. Bylo však umučení čínských studentů a to, k čemu je vedlo jejich svědomí jen zbytečné a „trestné“, nebo v tom mohlo být i něco ze záměru Boha, jehož láska je odpovědí na mnohá „proč“ lidé zde na Zemi vůbec mohou existovat, proč vůbec se odvažuje existovat Vesmír ?

To tedy pár prostých otázek k tématu lidského svědomí. Troufnete-li si připsat i něco k těmto „tajům“ lidské duše děkuji předem za vaši odpověď.

M.




Datum zveřejění: 22.8.2002
Otázka:
Otázka: "Zajímá mě, je-li masturbace hříšná. Připadá se mi, že se to Bohu asi nelíbí. Na druhé straně mi úplná sexuální zdrženlivost připadá jako něco dost těžkého. Mluvit o tom se zpovědníkem se stydím. Je mi 19 let a v manželství zetím nežiji."


Datum zveřejění: 30.7.2002
Otázka:
Je opravdu nutne vykonavat dobrovolna a ulozena zadostiucineni a pokani? Uz se mi nechce...
Dekuji za odpoved


Datum zveřejění: 24.7.2002
Otázka:
Zajímalo by mě, jestli katolická morálka dovoluje manželům (třeba v rámci milostné předehry) provozovat i orální či anální sex, jestliže to těmto manželům vyhovuje. Nebo to povazuje za nepřípustné, protože to nevede přímo k plození dětí? Také by mě zajímalo, jestli katolická morálka současnosti nezakazuje i některé polohy při souloži (např. tzv. "polohu ze zadu").


Datum zveřejění: 17.7.2002
Otázka:
Chcel by som vas poprosit o nejake vyjadrenie k otazke trestu smrti. Potesili by ma aj nejake links na kvalitne stranky s touto tematikou.
Vopred Vam dakujem.
Palo.


Datum zveřejění: 8.7.2002
Otázka:
Vím, že církev v manželství doporučuje "přirozené plánování rodičovství". Jak je to ale v případě, když se dvojice rozhodne používat prezervativ? Slyšel jsem, že je to z hlediska morálky těžký hřích.


Datum zveřejění: 3.7.2002
Otázka:
Jsem katolička, i manžel, máme dvě děti. Já však ale řeším svůj vnitřní spor ohledně antikoncepce. Metoda plodných a neplodných dnů u mě nejde, protože menstruaci jsem měla velice nepravidelnou. Nyní užívám hormonální antikoncepci a řeším otázku, zda je lepší počet dětí naplánovat a mít klidné svědomí, že je uživím, zaplatím školku, školu apod., že jim zabezpečím vše, co potřebují (ne aby měly vše na co si vzpomenou!). Z každého manž. styku se může narodit dítě, není nezodpovědné děti neplánovat? A nebylo by to "bezohledné" i vůči partnerovi, kdyby žena byla pořád těhotná? Sexuální život manžely přece obohacuje a v těhotenství se toto (aspoň u nás)trochu omezuje. Co máme dělat, když antikonc. metoda daná Bohem "nefunguje"? Znám stanovisko církve a vím, že hřeším. Nezpovídám se však z tohoto hříchu a nevím, jestli oba hřešíme tím, že pak přistupujeme ke svátosti přijímání. Děkuji za odpověď, prosím, pošlete mi ji na můj e-mail.


Datum zveřejění: 1.7.2002
Otázka:
Přečetl jsem všechny otázky a odpovědi ohledně etiky a morálky, ale svou odpověd jsem nenašel. Bojím se spáchání hříchu, je mi 24 let a již dál zřejmě v čistotě žít nemohu. Víra a svědomí mi zatím brání spáchání hříchu v 6.přikázání. V dnešní době je to však velmi těžké pokud chci žít jako obyčejný člověk v této společnosti. To však není hlavní důvod, asi ten největší je ten, že potřebuji mít někoho u sebe ,někoho fizicky milovat. Není však žádná ta pravá a vzhledem k mému aktivnímu způsobu života asi v blízké době ani nebude. Nechtěl bych však od vás číst rady "více věřte v Boha" o to se snažím, to mi věřte. Chtěl bych si přečíst jasně formulovanou radu jak toto mám jako zdravý muž řešit a to od křestana který je také pouze člověk se svými touhami. Moc děkuji , Mirek


Datum zveřejění: 31.5.2002
Otázka:
Na jedné straně slýchám, že nevědomost hříchu nečiní, na druhé straně zase, že podstatou hříchu je nevědomost. Jak jdou tyto 2 tvrzení spolu dohromady ? Do jaké míry platí pro Boží zákon tvrzení, že jeho neznalost neomlouvá ?


Datum zveřejění: 21.5.2002
Otázka:
Dobreho dne,
chtel bych se zeptat na Vas nazor ohledne nelegalniho software.Mam na pocitaci desitky takovych programu.Pocinaje operacnim systemem Windows, pres ruzne uzitecne programy az po hry a zabavu. Take mam vice nez 100 CDcek s hudbou, filmy, atd.
Vim, ze je to hrich a lituji ho, zaroven ale vim, ze s tim asi nic neudelam. Muzu jit vubec ke sv. zpovedi?
Takovych pripadu jsou podle meho nazoru velke spousty a to i z "svatejsich" kruhu.(Takovy tedy znam jen jeden - z vice lidma jsem se o tom nebavil.)

Dekuji za odpoved.
PS: Doufam, ze jste za ty XP-cka ve kterych ted pracujete zaplatil cca 13.000 :-)


Datum zveřejění: 10.5.2002
Otázka:
Dobrý den, zajímal by mne Váš názor na článek, který naleznete zde: http://www.ohz.cz/Zpravy/cirkev.html
Zašlete laskavě svou odpověď na můj mail. Děkuji.


Datum zveřejění: 2.5.2002
Otázka:
Prosil bych o radu jak se správně zpovídat resp. zpytovat svědomí. Jde o to, že dříve jsem se měl z čeho zpovídat. Skutky jako lež, podvod, pomluva, odsuzování, hříchy proti čistotě atd. byly „součástí“ mého života. Dnes se snažím jít každý měsíc ke zpovědi, mám stále pocit velké hříšnosti, ale v podstatě neumím konkrétně pojmenovat své hříchy nebo nemám naprosto jasno, zda-li to hřích byl či ne. Není mi např. jasné, zda-li je hřích když např. v práci neřeknu pravdu proto, abych někomu neublížil resp. nešířil o něm něco co je sice pravda, ale není mojí kompetencí to posuzovat a sdělovat. Nebo naprosté dilema mám v otázce čistoty. Např. při pohledu nebo setkání s ženou mně přijde na mysl nečistá myšlenka (touha), kterou okamžitě zavrhnu. Abych se vystříhal těchto představ, nedívám se již roky na televizi apod. Nicméně ve smyslu slov Pána Ježíše „ Mt 5,28 Já však vám pravím, že každý, kdo hledí na ženu chtivě, již s ní zcizoložil ve svém srdci.“ mám pocit velké hříšnosti. Takže ještě jedna otázka: co dělat proti tomuto pokušení?


Datum zveřejění: 8.3.2002
Otázka:
Setkal jsem se teď na internetu http://www.christnet.cz/magazin/mag.asp?clanek=1122 +(hezký obrázek) s novým potratářským fenoménem: žaloby na to, že se někdo narodil postižený. Místo, aby byli vděční, že se směli narodit a neskončili s rozdrcenými orgány v potratovém kýblu s odpadky, žalují rodiče, že je přivedli na svět a odhodlali se s nimi piplat a mamlat!!! Není už jen ta myšlenka ďábelská a trestuhodná? A nyní absurdní otázka: narodit se je právo nebo povinnost?


Datum zveřejění: 7.3.2002
Otázka:
V poslední době se musí Církev vyrovnávat s pedofilií nebo homosexualitou svých služebníků. Dokonce Svatý Stolec k tomu musel vydat směrnici. V čem má toto počínání původ? Není to důvod ke zrušení celibátu? Nepřežívá se? Homosexuální styk nenarušuje závazek celibátu? Jak se mohou duchovní osoby chránit před smyslností?


Datum zveřejění: 5.3.2002
Otázka:
V poslední době se na této stránce hodně diskutovalo o předmanželském sexu. Jsem věřící, je mi 24 let a se svou dívkou se chceme brát (přibližně za rok). Od jisté doby spolu sexuálně žijeme. Svědomí mi nic nevyčítá. Zajímal by mě pohled církve. Ke příjmání jsem od té doby nešel (do kostela chodíme pravidelně). U zpovědi jsem však také nebyl, svého činu nelituji a k rozhřešení je třeba lítosti. Zároveň bych moc rád šel ke příjmání, můžete mi poradit?


Datum zveřejění: 4.3.2002
Otázka:
Chtěla bych se ještě vrátit k prodeji v trafikách. Při tom sortimentu, co se tam dnes prodává (porno časopisy) je vůbec vhodné nebo přesněji a přísněji řečeno přípustné, aby křesťan v takové branži prodával? Děkuji za odpověď.


Datum zveřejění: 26.2.2002
Otázka:
V TV běžel už druhý díl dokumentu Micro Mundus o problematice umělého oplodnění. Líbilo si mi provedení dokumentu, pojatého jako dialog, kde byly uvedeny názory lékařů, „pacientů“ i názory a postoje církve.
Když jsem tam viděl „chemickou reakci“ jádra vajíčka se spermií, nepřišlo mi to ale zase o tolik jiné, jako když se třeba jinde vytváří vakcína proti chřipce. A kolik jiných „chemických reakcí“ (v podobě všech očkování) v sobě každý z nás už od peřinky nosíme ? Zarazilo mne, že tyto metody jsou hodně používány v Izraeli a není to prý v rozporu s jejich vírou, protože (citát z Bible) živé je až to, co má „tlukot srdce“. Liší se opravdu tak zásadně teologie starého a nového zákona ??? Jedni moji známí se na to před několika lety ptali pana faráře a on jím řekl: „Je to prostě tvrdé, ale církev to říká jasně. Prostě ne a hotovo.“ Jiní dali na svoje svědomí a mají holčičku. Do kostela už ale moc nepřijdou. Jednak asi pro „veřejné mínění“ lidí na malém městě, jednak je samotné už asi neláká, poslouchat co je stejně v rozporu s jejich rozumem a svědomím. Každý odborník (a zde asi o to víc) je určitě vždy v pokušení hrát si na Pána Boha. Proč však hned upírat lékařům právo na jejich svědomí s tím, že by ho stejně zneužili (to přece může stejně tak učitel, farář, řidič či policista ) ?? Myslím, že v daném dokumentu mohl P. Michal Podzimek, který prezentoval pohled církve více, zdůraznit, aby lékaři nebyli tolik paličatí, respektovali názor „pacienta“ a použili třeba jenom dvě embrya. Jistě to je ale záležitost hodně odborná a málokterý kněz asi může mít za sebou praxi úspěšného genetika či gynekologa. Je však v církvi někdo, kdo se těmito otázkami na skutečně odborné úrovni zajímá?

Děkuji za váš názor.


20   40   60   80   100   120   121-140  160   180  



Zpět na otázky
  

  

   Rádio Proglas

   Víra na Internetu

   Pastorace.cz

   Krestanstvi.cz

   Pastorační středisko brněnské diecéze

   Informační kontaktní centrum

   Česká sekce Vatikánského rozhlasu

   SIGNALY.CZ: Nástěnka akcí, chat, stránky pro mládež

   IN! - Dívčí svět

   On-line breviář

   Druhý ročník křesťanského festivalu Kefasfest