katolík seznamka inzerce gyn. poradna pohlednice

Výpis všech zodpovězených otázek


Předchozí stránka   Další stránka  

Datum zveřejnění: 5.1.2004
Rubrika: Církevní právo
Otázka:
Dobrý den, rád bych se zeptal na tuto věc: jakým způsobem může kněz "opustit" kněžskou službu, pokud cítí, že je jeho místo jinde ?
Jaké to pak má "následky" - např. může se oženit, chodit k přijímání apod. ?

Děkuji za odpověď Josef



Datum zveřejnění: 2.1.2004
Rubrika: Biblistika
Otázka:
Vím, že se vracím k zde již probíranému tématu a rozhodně tím nechci nikoho provokovat, ale v souvislosti s "filioque" a s reakcemi na toto téma v minulém případě se mi vnucují některé otázky, na něž bych velmi rád slyšel katolickou odpověď. Jednak, proč vůbec došlo k tomu, že bylo postupně přijato celou kat. církví, když zpočátku bylo přijato pouze místními synody? Hojně se pak používalo ve Franské říši a z této strany byl tlak přidat jej do Kréda. Sám papež Lev III. se k vkládání filioque do Kréda stavěl zdrženlivě. I někteří katoličtí historici tvrdí, že filioque bylo zdůrazňováno ve Franské říši především jako projev řevnivosti vůči Byzants. císařství a nikoli z pohnutek náboženských (F. Grivec, O pravověrnosti sv. Cyrila a Metoda).
Zajímalo by mne pak, jak katolická církev dospěla k přesvědčení, že Duch svatý vychází z Otce i Syna? Co se týče formulace Nicejsko-Konstantinopolského vyznání, "...který z Otce vychází ...", tato formulace se může prokazatelně opřít o slova z evangelia Janova (J 15,26). O co se však opírá katolická formulace?
Odvolání na Písmo sv., která jsem četl v reakcích na předchozí diskusní příspěvek k tomuto tématu: "A "filioque"? V Janově evangeliu Pán Ježíš říká: "Oznámí vám (Duch sv.), co přijme ode mne" nebo "všechno, co má Otec, je mé"..." (J16,14-15), sice katol. formulaci neodporuje, ale neodporuje ani pravoslavné. Tato slova lze vysvětlit jak z katolického, tak z pravosl. hlediska...
"Na Západě se klade zásadní důraz na soupodstatnost, stejnou podstatu Otce, Syna a Ducha." Pravoslavní také vyznávají, že Otec, Syn a Duch sv. mají stejnou podstatu i bez filioque...
Formulace pana Josefa Peňáze: "když jsou Otec a Syn soupodstatní a Duch svatý vychází z podstaty Otce, vychází i ze Syna", mne zaujala, ale znamená opravdu: "...z Otce vychází..." = z podstaty Otce vychází ? Jak je to? Lze říci, že Otec, z něhož vychází Duch sv., a podstata, o níž v souvislosti se soupodstatností nejsv. Trojice hovoříme, je jedno a to samé a pokud ano, lze to použít právě v tomto kontextu?
Nebo tu dochází ještě k dalšímu rozlišování podstat - podstata Otce, Syna, Ducha sv. ...? Ale to už mi přijde jako něco jiného, než je podstata, o níž v souvislosti se soupodstatností hovoříme, pokud pod pojmem podstata myslíme to samé (podstata - Bůh jedno bytí; osoba - Otec, Syn, Duch sv.; vztah podstata - osoba - jeden Bůh ve třech osobách)
"Nebyla otázka "filioque" pouze teologickou záminkou k déletrvajícím disciplinárním problémům?"... "Sporný bod "filioque" je tedy spíše právní: Může místní synod měnit vyznání víry přijaté na ekumenickém koncilu? Florentský koncil (1439) ospravedlňuje "dodatek" tím, že "vysvětlení, vložené slovy 'i Syna', bylo legitimě a odůvodněně přidáno do vyznání víry kvůli důvodům tehdy naléhavým, aby tak byla snáze osvětlena pravda (víry)" (DS 1302)"... Z toho, jak reagují na otázku filioque pravoslavní, mi nepřipadá, že by se jednalo o právní záležitost. Jde vlastně o názor na vnitřní život nejsv. Trojice a to je, myslím, docela důležité, ne? Byť mi připadá tragické, že je tu rozpor kvůli něčemu, co dost dobře nejsme schopni pochopit, protože je to především tajemství... Proto se mi vkrádá myšlenka, že filioque je nešťastné řešení, kvůli kterému se, mimo jiné, dvě velké větve křesťanství oddělily. A vznikl-li kvůli němu rozpor v náhledu na tajemství vnitřního života nejsv. Trojice, které přitom nedokážeme dobře pochopit, bylo by lepší, kdyby bylo filioque zapomenuto... Při obhajobě filioque mi totiž přijde velmi těžké rozeznat, nakolik vychází z Písma sv., nakolik z tradice a nakolik se jedná o teologickou spekulaci.
A to je u tak závažného tajemství jako vnitřní život Trojice, myslím, dost problematické, proto mi připadá stanovisko pravosl. církve v tomto ohledu rozumnější a logičtější, když setrvává u původního znění Kréda...
V souvislosti se sněmem Florentským se na Východě traduje především snaha Byz. říše o získání pomoci od Západu proti postupujícímu Islámu a nefér ovlivňování Vých. delegace (politická objednávka Byz. císaře, poplašné zprávy o situaci na Východě během jednání a přesvědčování o nutnosti unie, na niž je vázána pomoc Západu, zadržování slíbených finančních prostředků pro Vých. delegaci na náklady pobytu na sněmu ap.).
Uznávám, že jsem se hodně rozepsal, a omlouvám se, pokud se vyjadřuji nepřesně, ale je to problém, s nímž se setkávám, a zajímá mě názor katolické strany. Za odpověď na jakoukoli otázku předem děkuji.


Datum zveřejnění: 2.1.2004
Rubrika: Etika a morálka
Otázka:
Chvála Kristu milí bratři, rád bych se zeptal na dekret vydaný svatým otcem Piusem XII ohledně komunismus, a to ve čtyřech rovinách;
1) je tento dekret o komunismu stále platný, zrušil jej některý nástupce svatého otce anebo jej někdo potvrdil a kdo jej potvrdil a případně zda došlo k jeho rozšíření (zúžení) alespoň co do jeho výkladu.
2) do jaké míry byl tento dekret aplikován a to nejen u nás ale i v dalších teritorií.
3) jaká je jeho vymahatelnost v novém světle dnešní doby a to obzvláště u nás avšak i na jiných územích, byl někdo v novodobých dějinách (tím myslím po pádu komunismus) exkomunikován anebo bal do klatby či jiného trestu.
4) byl tento dekret použit i jinde, mám namysli takové státy Kubu či Čínu anebo byl po jeho vzoru vydán takový dekret i v obdobném politicko – hospodářském uspořádání.


Datum zveřejnění: 31.12.2003
Rubrika: Etika a morálka
Otázka:
Známy je veterinář, má ordinaci pro psy. Při účtování´výkonů určuje ceny často dle postavení pacienta, tj. např.staré babičce účtuje za injekci 50 kč, kdežto podnikateli, který přijede mercedesem za stejný úkon 600 Kč. Známý si tedy tyto zákazníky "otipuje" a účtuje jim dle toho, kolik si tento zákazník může dovolit(dle úsudku známého), a ne podle skutečné hodnoty provedeného výkonu(v tomto případě 300 Kč), tj. podnikatel tak například doplácí na babičku.

Otázka: Považujeme toto za věc v rozporu s 10.přikázáním.Někteří naši přátelé křesťané toto považují naopak za věc projevu milosrdenství k babičce, nebo za otázku cenotvorby(pokud se to podnikateli nelíbí, může jít jinam, to je potom i riziko veterináře, který přijde o zákazníka)Zajímal by nás Váš názor.


Datum zveřejnění: 30.12.2003
Rubrika: Věrouka
Otázka:
Dobrý den,

četl jsem ve Vašem článku http://www.katolik.cz/texty/vira/k8.asp mimo jiné tento text "Dnešní evoluční teorie předpokládá, že se člověk vyvinul z nižších organismů; tento předpoklad není - pokud jde o lidské tělo - v zásadním rozporu s křesťanským pojmem stvoření. "
Musím se přiznat, že mne to velmi překvapilo. Vždyť podle Bible byl první člověk stvořen nesmrtelným, a tím se zcela odlišoval od všech ostatních organismů. čili evoluční teorie musí být díky tomu zcela v rozporu se svědectvím o Stvoření člověka.
Dále mi není jasné, proč Bůh stvořil dva živočišné druhy nadané uměním řeči: člověka a hada. Proč pouze člověk a had uměli mluvit? Bojím se, aby v tom nebyl Boží záměr k vyprovokování prvotního hříchu. Jak vypadal had před svým potrestáním? Umělci, kteří zobrazují Evu u Stromu Poznání, kreslí hada v jeho dnešní, obvyklé podobě. Ale had se plazí po zemi pouze z důvodů trestu. Předtím se neplazil a navíc uměl mluvit. Jak tedy mohl vypadat?



Datum zveřejnění: 29.12.2003
Rubrika: Liturgika
Otázka:
Přeji hezký den!
Chci se zeptat, proč se nepodává při mši svaté pod obojí vždy, nejen o svátcích. Technický ani jiný problém to není, tak nevím, proč se nedělá to, co Ježíš výslovně řekl.
Jsem věřící od malička, takže jsem slyšel spoustu argumentů, proč to tak je, typu: "Živé tělo nemůže být bez krve." apod., ale když se nadtím zamyslím, tak ve srovnání s Ježíšovými jasnými slovy v evangeliích to nemůže obstát.
Je to taky věc, která trápí spoustu lidí a kteří kvůli tomu brojí proti církvi, i když náprava této věci na pravou míru by nebyla žádný problém.
Děkuji J


Datum zveřejnění: 23.12.2003
Rubrika: Duchovní život
Otázka:
Stala se mi velmi zvláštní věc při sv. smíření, absolutně nevím, jak to řešit. Po vyznání hříchů, když mi kněz uděloval nějaké to napomenutí, mě napadla myšlenka, zda jsem také někoho nenáviděla. Nechtěla jsem ho hned přerušovat, protože pro stres jsem hned nevěděla, jestli ano nebo ne. Jenomže než jsem své chování vyhodnotila, bylo najednou rozhřešení a já šla ze zpovědnice. Celý den jsem ale neměla klid, pořád jsem o tom přemítala. a najednou odpoledne mi to konečně došlo, skutečně v mém okolí žije žena, kterou nemusím, dělala jsem jí naschvály, které vyplývaly právě z té nenávisti.
Jenomže co teď, mám neplatnou sv. zpověď a příjímala jsem svatokrádežně, nebo ne??
Předem děkuji!


Datum zveřejnění: 19.12.2003
Rubrika: Liturgika
Otázka:
Prosím o vysvětlení stavby celého liturgického roku. Nevím přesně kdy začíná, končí, jak se to počítá, které jsou tzv. posuvné svátky, jaký to má smysl. Děkuji. Klára


Datum zveřejnění: 16.12.2003
Rubrika: Duchovní život
Otázka:
Dobrý den. Prosím o vysvětlení pojmu "duchovní mateřství". Proč se spojuje s ženami zasvěcenými Bohu? Děkuji za odpověď.
Klára


Datum zveřejnění: 12.12.2003
Rubrika: Ostatní
Otázka:
V Katolickém týdeníku č. 42 z 19. října 2003 byla inzerována kniha brněnského vydavatelství Cesta - Miriam Therese Winterová: Z HLUBIN BEZEDNÝCH - Příběh Ludmily Javorové, vysvěcené na římskokatolického kněze. Vydavatelství Cesta má rovněž zvýrazněný odkaz na Vašich stránkách. Moje otázka je následující: Proč je v "katolickém" periodiku vycházejícím pod dohledem ČBK umístěna reklama na knihu, která hrubě odporuje katolické víře a propaguje neposlušnou křesťanku, jež se svým skutkem vyloučila z Církve Kristovy? Proč je na www.katolik.cz zvírazněný odkaz na vydavatelství, které skoro každým svým titulem napadá Církev svatou a její tradiční učení? Jen pro připomenutí, pokud byste náhodou nevěděli, žena nemůže být vysvěcena na kněze. Stejně tak nikdo nemůže být pokřtěn kofolou. Chybná materie.

S Pánem Bohem
Martin R. Čejka


Datum zveřejnění: 11.12.2003
Rubrika: Církevní právo
Otázka:
Pocul som ze spopolnenie (kremacia) mrtvoly nie je pre katolika povolena. Je to pravda?

Dakujem za odpoved


Datum zveřejnění: 10.12.2003
Rubrika: Katolická církev a církve
Otázka:
Co si mám myslet o stránkach http://katolikrevue.cz/, které se prezentují jako katolické? Jsem celkem zděšen. To nemá nějaké hodnocení ze strany biskupů apod.?


Datum zveřejnění: 8.12.2003
Rubrika: Biblistika
Otázka:
Dobrý den, chtěl bych se zeptat, na základě čeho je v katolické církvi tolik vyvyšovaná Panna Marie? Byl jsem přítomen na několika mších svatých a někdy mi připadalo, jako by snad byla Panna Marie důležitější než Ježíš. Slyšel jsem před vlastním začátkem mše svaté také přítomné věřící, jak se modlí k Marii. Je to správné? Není tím jediným, ke komu se máme modlit Bůh, ke kterému se, jak je psáno, dostaneme pouze prostřednictvím Syna Jeho, tedy Pána Ježíše Krista? Děkuji za odpověď, opravdu mi to není příliš jasné a nerad vyvozuji závěry bez vyslechnutí někoho povolanějšího. Pán s vámi, V.N.


Datum zveřejnění: 5.12.2003
Rubrika: Biblistika
Otázka:
Prosím, jakého pohlaví jsou andělé?
V bibli vystupují jako muži (Gabriel, Michael), ale v kostelech jsou to bumbrlíčci s dívčími tvary. Rafael byl také muž.
Jestliže jsou pohlavními bytostmi, proč? Andělé se rozmnožují jako lidé?
Jestliže ne, proč se tak neznázorňují?
A jak je to s oslaveným tělem, které budeme mít, když v nebi je to "jinak" (Mk 12,25)?
Děkuji.


Datum zveřejnění: 4.12.2003
Rubrika: Ostatní
Otázka:
Dobrý den. Rád bych se zeptal, kde je možné získat nějaké seriózní informace o templářském řádu (historie, řeholní texty apod.) Ve Vašich odpovědích už o templářích byla zmínka. Děkuji! F.H.


Datum zveřejnění: 4.12.2003
Rubrika: Duchovní život, Ostatní
Otázka:
Chtěl bych se zeptat , existuje-li v češtině nebo slovenštině kniha , která by zmapovala všechny řády(historie,řehole,svatí atd.)děkuji


Datum zveřejnění: 3.12.2003
Rubrika: Liturgika
Otázka:
Proč se v breviaři(nebo i jinde) modlime(prosime): "neopouštěj nás Pane", když Kristus jasně řekl:"Já vás nikdy neopustím"! To je trochu nelogické, ne?!? Působí to malověrně nebo spíš tak, jako bysme Krista vůbec neposlouchali, Jeho slova nebrali a jen si vymýšleli rádoby zbožné fráze... Pavel


Datum zveřejnění: 28.11.2003
Rubrika: Duchovní život
Otázka:
Zdravím,
hrozně mě zajímá, jak je to s tzv.pozvedáním od Boha.Má kmotra říkala že skutky které nejsou činěny z opravdové lásky, tzn.čistě pro Boha, jsou v Božích očích téměř zbytečné.Zkoušela jsem to tedy a brzy jsem totálně ztroskotala, protože jsem nevěděla, co si přitom představovat, jak se chovat, měla jsem pocit, že jsem jako kdyby stažená a nemůžu se na tu činnost soustředit.Také mám vážné zdravotní problémy, což mi moc nepřidalo.Tak jsem toho radši nechala.Jeden čas jsem pobývala v klášteře, bylo to tam moc pěkné, myslím že tam právě šlo o to "pozvedání Pánem", všimla jsem si, že některé zkušené sestry jakoby létají při práci a byly plné radosti a šťastné.Můžete mi to blíže vysvětlit?Může to zvládnout každý člověk nebo je to dost náročné?Děkuji


Datum zveřejnění: 28.11.2003
Rubrika: Duchovní život
Otázka:
Dobry den, mam na vas velkou prosbu. Nevim co delat. Jsem krestanka, ktera nedavno zacala navstevovat cviceni jogy v dennim zivote. Mela jsem totiz zdrav.problemy a lekar mi sam jogu doporucil. Casem jsem zjistila, ze je mi blizke i duchovni uceni jogy a ve sve podstate neni v rozporu s Jezisem Kristem a s tim co hlasal. Naopak mam pocit, ze jsem jeste "lepsi" krestanka, vic veci si uvedomuji... take mne to tahne k jejich mistru Maheswarandovi. Zrejme jsem pochopila vyznam ziveho mistra, ale to neznamena ze zatracuji Jezise, stale ho ze srdce miluji. Myslite, ze v tom je problem? Rozpor? Ja ho necitim. Moc dekuji za odpoved.


Datum zveřejnění: 27.11.2003
Rubrika: Katolická církev a církve, Církevní právo
Otázka:
Když musí více než sedmdesátiletý kněz začínat kázání slovy, že „ sice prohlašoval, že na „ničení kostela“ stačí sám, ale že teď mu tedy dokazují, že to bez „kostelničení“ pana kostelníka už nezvládá“ – a to jen proto, že mu malý ministrant (nic zlého netuše – v dobré víře) narovnal ohrnutý ornát, vyvstává logická otázka, zda by nejen pro vlastní farnost, ale i pro samotného kněze nebylo lépe, aby i on měl nárok na zasloužený odpočinek. Rád bych se proto zeptal, zda mají katoličtí kněží – stejně jako všichni ostatní lidé - právo na důchod, nebo zda musejí pracovat až do doby, než umřou. Obvykle se totiž argumentuje tím, že katolických kněží je nedostatek a je proto lépe (údajně menší zlo), je-li kněz starý, než žádný. Proč však není možné se poučit např. zkušenostmi z ciziny ??? Nějaký čas jsem strávil na malém ostrově ve Skotsku, kde také katolický kněz stabilně nebydlel. Buď tedy nějaký přijel, nebo vedla obřady přítomná řádová sestra. Přečetla, evangelium, přečetla kázání, vedla bohoslužbu slova a rozdala Eucharistii ze svatostánku. (Biskupskou konferencí pro to měli dokonce připravené texty.) Pokud nebyla na ostrově ani ona, tak vedl obřady někdo z místních laiků. Moje zkušenost byla velmi pozitivní a tato farnost opravdu rostla a žila.

Jednak se totiž lidé „prostřídali“ a byli tak zapojeni do samotné liturgie – nespali (jeden četl evangelium, jiný kázání, nebo vedl obřad liturgie nebo rozdával sv. přijímání – příště to mohl být jiný), navíc si pak i přítomnosti katolické kněze o to více vážili.

Pokud je tedy u nás (v ČR) SKUTEČNĚ takový nedostatek kněží, proč nemůže vést nedělní (římskokatolickou) liturgii např. některá řádová sestra, či některý z laiků (např. jáhnové, či lidé biskupem k tomu pověření – alespoň v menších farnostech) ???

MH.

PS.: Nečiním zde srovnání, zda má větší cenu mše či „jen“ bohoslužba slova, pouze mám zkušenost, že i nedělní liturgie vedená „laiky“ je cestou k životu a farnost stmeluje a zároveň se domnívám, že i kněz je „jen“ člověk a měl by proto mít právo na důstojné dožití svého života. Proč? Protože kvalita společnosti se pozná i podle toho, jak se dokáže postarat o lidi slabé to jest nejen o ženy a děti, ale třeba i o lidi staré či nemocné. Není v tom tedy česká ŘKC opět jen „znamením doby“ ???



20   40   60   80   100   120   140   160   180   200   220   240   260   280   300   320   340   360   380   400   420   440   460   480   481-500  520   540   560   580   600   620   640   660   680   700   720   740   760   780   800   820   840   860   880   900   920   940   960   980   1000   1020   1040   1060   1080   1100   1120   1140   1160   1180   1200   1220   1240   1260  



Zpět na otázky
  

  

   Rádio Proglas

   Víra na Internetu

   Pastorace.cz

   Krestanstvi.cz

   Pastorační středisko brněnské diecéze

   Informační kontaktní centrum

   Česká sekce Vatikánského rozhlasu

   SIGNALY.CZ: Nástěnka akcí, chat, stránky pro mládež

   IN! - Dívčí svět

   On-line breviář

   Druhý ročník křesťanského festivalu Kefasfest