katolík seznamka inzerce gyn. poradna pohlednice

Výpis dotazů z rubriky: Věrouka


Předchozí stránka Další stránka

Datum zveřejění: 23.11.2005
Otázka:
Chtěl bych se zeptat na význam /smysl/ Sv. Písma. Přece při jeho výkladu ho múže každý pochopit jinak. Jinak ho bude chápat číňan, jinak člověk z velkoměsta, jinak vědec, jinak jednoduchý člověk. Každý má jinou představivost, kulturu, atd ... . Chci Vás poprosit, jestli nemáte na toto téma nějaký článek, nebo vl. vysvětlení. Podle mě dnes mnoho lidí si vysvětluje Sv. Písmo po svém, a potom to nemusí mít dobré následky. Asi by měl každý používat k tomu nějaký kkomentář. Díky moc - jsem rád, že mám možnost se takto zeptat.



Datum zveřejění: 7.11.2005
Otázka:
Dobrý den!
Měl bych dotaz ohledně „platnosti a závaznosti“ přikázání ve Starém zákoně pro křesťana. Většinou je mezi křesťany rozšířený názor, že SZ je užitečné číst, ale není pro ně závazný. Mě takový názor hraničí s marcionismem. Argumentují, že platí jen to, co je potvrzeno v NZ a udávají příklady nařízení, která dnes už prý stejně nikdo nedodržuje. Je to poměrně obsáhlejší problém, ale stručně asi takto. Přikázání SZ lze rozdělit do 3 oblastí:
1) Rituální jsou dle mého přeznačeny obětí Ježíše Krista;
2) Morální zásady – jsou platné stále a k jejich plnění několikrát vybízí i náš Pán (Mt 5,18-19; Mk 10,17-19…);
3) Příkazy řekněme „trestně-právní“ – toto je trochu problém a zajímá mě oficální stanovisko církve. Ve SZ je velice mnoho míst, kde za různá provinění jsou poměrně tvrdé tresty. Není vyjímkou trest smrti. Cizoložství, homosexualita, zabití jiného člověka...
Ve SZ jsou z mého pohledu i nepochopitelná nařízení ... viz.: Lv 19,19 je typický příklad. Dnes se běžně kříží různé druhy zvířat, pole se osívá smíšenými několikerým druhem semen a šaty utkané z dvojího (i vícerého) druhu vláken si odvážím tvrdit, že nosí každý. Jak se tedy má správně křesťan stavět k nařízením Starého zákona?

Předem děkuji.



Datum zveřejění: 3.11.2005
Otázka:
Dobrý den, dovolil bych si Vám položit následující dotaz: často se setkávám (i mezi římskými katolíky) s rozpornými tvrzeními na téma papežské neomylnosti. Vím, že vydá-li papež prohlášení ve věci nauky nebo mravů slavnostním způdobem ex cathedra, je podle učení Římsko-katolické církve toto prohlášení nadpřironeně chráněno proti omylu, nicméně rozporné odpovědi jsem zatím dostával na otázku, co lze za takovéto slavnostní vyhlášení ex cathedra považovat. Někteří mi tvrdili, že se to týká např. i encyklik a jiných papežských dokumentů, naopak kniha Církevní právo od Dr.Tretery uvádí, že k takovémuto vyhlášení došlo ve 20.století pouze jedinkrát. Jak to tedy skutečně je? Děkuji za zodpovězení.


Datum zveřejění: 26.10.2005
Otázka:
Jsem zdrav.sestra,pracuji 2 roky na onkologii.Jsem katolicka.Chtela bych se zeptat,jak si mam vysvetlit otazku lidskeho utrpeni ve vztahu k Bohu.Casto se setkavam s reakcemi nejen personalu naseho oddeleni-kdyby Buh byl milosrdny nebo kdyby jen existoval,tak by se na to nemohl divat. Proc nechava tak cloveka trpet?Nahlodava mi to viru v Boha,protoze si to neumi vysvetlit.Vidime tady jako sestry az moc bolesti a proto me nekdy napada,jaky bych mela mit pohled na vec.
Dekuji za odpoved Jitka


Datum zveřejění: 2.9.2005
Otázka:
Dobrý den...

Rád by se Vás zeptal, jak se staví katolická církev k názoru, který se týká Desatera a to: že Desatero nás (křesťany) už nemusí zajímat, protože je nahrazeno Ježíšovým "Dvojterem" - "miluj svého Boha jediného celou svou duší, srdcem i myslí a miluj bližního svého, jako sebe sama...Ježíš tak prý nahradil "Mojžíšovo" Desatero svým dokonalejším Dvojterem. Tento názor byl ještě odůvodněn tím, že když se člověk prohřeší proti Dvojteru - tedy lásce k Bohu či bližnímu (tedy někoho by zabil, svedl někomu manželku, okradl by někoho atd), prohřeší se vlastně proti Desateru. Tím bylo vysvětleno to, že Dvojtero v sobě zahrnuje Desatero a že je prostě dokonalejší...
Rád bych znal názor katolické církve, jelikož mě osobně takovéto názory trochu zneklidňují...
Děkuji velmi za odpověď. Pavel


Datum zveřejění: 25.5.2005
Otázka:
Chtěla bych se zeptat na problém oddělení stvořitele od stvořeného. V hodině filosofie se učíme, že Bůh stvořil svět a víc už do něj nezasahuje. Je naprosto oddělen a nemá možnost do dění nijak zasahovat a ani člověk nemůže Boha „potkat“, spojit se s ním, naslouchat mu atd. Doslova mezi Bohem a světem je neprostupitelná mezera.
Pokud by to tak bylo, proč se modlíme, proč jsou při mši přímluvy, jak to, že se Hospodin zjevil v hořícím keři, když nemá možnost kontaktu se světem? Profesorka takto vykládá středověk (Augustin, Boetius, Akvinský) a mně připadá, že tu něco uniká.


Datum zveřejění: 12.5.2005
Otázka:
Dobrý den,
chci se zeptat na dotaz, který má kamarád, který nemá internet. Byl řádně v dětství pokřtěn. Po nějakém čase celá rodina vystoupila oficiálně výmazem z církve (byl ještě dítě). Nyní by se rád stal katolíkem se vším všudy, tedy s přijímáním atd. Někteří mu říkají, že křest je smazán a on by musel projít katechumenátem s novým křestem, jiní, že křest platí stále, že se nikdy nemaže. Dokonce se setkal s názorem, že je navždy zatracen. Jak to tedy je? Děkuji


Datum zveřejění: 11.5.2005
Otázka:
Pekny den. Pripravujem sa na prijatie sviatosti birmovania a potrebovala by som vediet, ako sa ma sucasny veriaci pozerat na problem Galilea Galileiho, ako ma branit Cirkev v porovnani s tym, co sa stalo v minulosti, kde je vlastne pravda. A taktiez Giordana Bruna. Dakujem vopred za odpoved.


Datum zveřejění: 24.4.2005
Otázka:
Měl bych několik spolu navzájem souvisejících otázek a možná byste mi na ně dokázali odpovědět. Rok 2005 je prý rokem Milosrdenství? Je možné získávat odpustky duším zemřelých a sobě? Za jakých podmínek? Jsou s možností získání těchto odpustků spojeny nějaké liturgické svátky v roce? Srdečně Vám děkuji za odpověď



Datum zveřejění: 20.4.2005
Otázka:
dobrý den, zajímalo by mě, jak se díváte na otázku vedení malých dětí k víře. Já mám za to, že malé dítě, kterému z vůle rodičů od útlého věku vtloukáno do hlavy, že existuje Bůh atd., tomu nakonec samozřejmě uvěří, protože nemá vlastní rozum. Když dítěti čteme pohádky o Perníkové chaloupce, taky tomu určitou dobu věří. Prostě nemá ještě dost vlastního rozumu, aby si to přebralo. Nepřipadá vám to jako "vymývání mozků"? Druhá věc v této souvislosti jsou křty. Já jsem byl pokřtěn v jednom roku věku (nevím přesně, hádám), takže jsem k tomu nemohl říct svůj názor, že? Teď se považuju za ateistu, i když je mi občas předhazováno, že jsem křesťan, protože jsem byl pokřtěn. Ale co jsem proti tomu mohl tenkrát dělat?


Datum zveřejění: 30.3.2005
Otázka:
Dobrý deň
obraciam sa na Vás s nasledovnou otázkou.
Priatel-katolík, ktorý je relatívne vlažný vo viere, vstúpil do manželstva s dievčaťou, ktoré je evanjelička. Manželstvo uzavreli len v evanjelickom kostole. Deti sa rozhodli vychovávať ako evanjelikou. Pán ich požehnal a očakávajú prvé dieťa. Priateľ ma poprosil, či by som mohol byť krstým rodičom ich dieťatka.
Viem, že krst je vzájomne (medzi rímsko katolíckou a evalinjelickou cirkouv) uznávaný. Avšak viem, že krst sa udeľuje vo viere rodičov a krstných rodičov.
Aký postoj mám k tomu ja zaujať ako rímsky-katolík? Priateľovi by som rád vyhovel avšak nemôžem sľúbiť niečo čo je v rozpore s našou vierou.
Rád by som vedel oficiálne stanovisko katolíckej cirkvi.
Ďakujem


Datum zveřejění: 24.2.2005
Otázka:
Je skutečně Duch Svatý autorem Bible???
Jak je tedy možné, že jednomu evangelistovi, Matoušovi, vnukl, že Ježíš po narození uprchl s rodiči do Egypta, a jinému, Lukášovi, že byl 8. den obřezán v Jeruzalémě?
Kdo má pravdu a co lze pokládat za pravdivé?


Datum zveřejění: 10.2.2005
Otázka:
Dobry den,
zajimalo by me,jake jsou zakladni rozpoznavaci prvky pri posednuti cloveka dablem. Napr. v dokumentu Sileni mistri je zaznamenan obrad nigerijske sekty, ktera vyznavala kult Hauka. Na zaznamu je videt, jak se puvodne zcela normalni lide prestavaji ovladat, delaji zvlastni pohyby, maji penu u ust, mluvi cizimi jazyky nebo rikaji o sobe, ze jsou lide davno zemreli, jejich existence je dolozena. Na druhe strane se potom rozhodnou zabit psa. Toho psa chteji snist, ale nekteri clenove rikaji, ze by bylo dobre ho uvarit, aby maso a krev mohli ochutnat i clenove, kteri nejsou pritomni. Toto ale ukazuje na racionalni chovani, coz dle meho laickeho nazoru posedlost vylucuje. Zrejme se tedy jednalo o jakysi skupinovy trans.Zajimalo by me tedy, jsou-li nejake znaky, podle kterych je mozno takovou skutecnost rozpoznat, popripade, vyjadrila-li se cirev nekdy k tomuto dokumentu. Tento dokument totiz vzbudil v dobe sveho uvedeni pomerne velky ohlas. Predem dekuji za odpoved a souhlasim s uverejnenim.


Datum zveřejění: 3.2.2005
Otázka:
Trápi ma otázka ohľadne ukrižovania Krista. Som katolík a verím, že Kristus bol ukrižovaný. Problém je samotný kríž. Mám pocit, že cirkev si z kríža urobila ikonu, ktorá ju charakterizuje a v celom spektre činností posiluje. Dozvedel som sa však, že slovo kríž v prvotných gréckych písmach sa vôbec nenachádza. Miesto „ukrižovaný“ používa termím „zavesený na drevo“ alebo nejaký podobný. Z gnostického hľadiska kríž predstavuje rozblesk svetla na počiatku alebo rozblesk samotného dobra. Neverím gnostickej náuke a nie som ani fundamentalista. Chcem len vedieť, či samotné ukrižovanie prebiehalo tak, ako to vidím v kostole, alebo či cirkev pripúšťa, že Kristus bol ukrižovaný možno iným spôsobom. Napríklad v tvare písmena „T“ alebo vo vertikálnej polohe tvaru písmena „I“. Ďakujem.


Datum zveřejění: 27.1.2005
Otázka:
Vážená redakce,
prosím o uveřejnění a zodpovězení mého dotazu ohledně věci, která jistě bude zajímat i jiné čtenáře:

V poslední době je u nás populární americký kněz Richard Rohr, který zde letos vedl jakési iniciační rituály pro muže. Ti prý při nich měli nevysvětlitelné vnitřní zážitky. P. Rohr také údajně praktikuje tzv eneagram. což má být něco podobného jako horoskop. Zajímalo by mne, jak mám poznat, že se zde nejedná o nějaké formy gnosticismu a okultismu.


Datum zveřejění: 19.1.2005
Otázka:
Zajímalo by mne, jaký je Váš názor na to, ke komu směřoval Bůh svou nekonečnou lásku v době, kdy svět ve své, řekněme současné podobě, neexistoval. Bůh jakožto věčný, nestvořený, bez konkrétního počátku a konce musel, měřeno lidským pohledem, trpět pocitem „nenaplněnosti svých vztahových potřeb“, a to vzhledem k poměru doby existence světa s věčností Jeho bytí relativně dosti dlouho… V Písmu svatém o skutečnosti Boha před stvořením světa příliš zmínek není, snad vyjma Geneze.


Datum zveřejění: 18.1.2005
Otázka:
Četla jsem na Vašich stránkách texty ke slavnosti Všech svatých…
Už jsem mnohokrát přemýšlela o odpustcích, každoročně se k tomu vracím a stejně mi to není moc jasné.
Nevím
– proč jsou stanovené právě tyto dny pro získání odpustků, je to jenom vodítko pro lidi, aby si vzpomněli na zemřelé, nebo je to jinak dané.
– proč jsou stanovené právě modlitby Otče náš a Zdrávas; ty modlitby samotné jsou přece o něčem jiném (tomuhle nerozumím nejen ve spojení s odpustky: Pomodlit se Otče náš za…).
– kde se odpustky vlasně vzaly, jak víme, že můžeme nějakému zemřelému pomoct, je nějaký odkaz v Bibli.
– kde v Bibli najdu něco o výše zmiňovaném očistění a z toho i o očistci; na základě čeho můžeme tvrdit, že vlastně vůbec existuje.


Datum zveřejění: 7.1.2005
Otázka:
Jsou katolíci opravdu jen anebo převážně hledači náboženských zážitků? Jaké „zážitky“ katolictví nabízí? Existuje i „suchá“ víra, nesensualistická? Děkuji za odpověď.


Datum zveřejění: 2.12.2004
Otázka:
Přeji hezký den,
zajímalo by mne, zda judo, karate, homeopatie, akupunktura, akupresura apod. jsou nevhodné praktiky pro křesťana? Jestli ano, tak proč?
Děkuji za odpověď.



Datum zveřejění: 26.11.2004
Otázka:
Jsem věřící učitelka češtiny. Starší syn má 7 let, příští rok by měl přistoupit poprvé ke sv. přijímání. Chci ho učit Desatero, proto mám následující dotaz: netýká se obsahu, ale formy. Mohu ho znění Desatera učit v „modernější“ češtině? Např. 1. Budeš věřit v jednoho Boha. 2. Nevezmeš jméno Boží nadarmo (ne tedy „nevezmeš jména…“ – tohoto spojení se 2. pádem se už přece neužívá), 3. Pamatuj, abys světil sváteční den… Možná vám tato moje „starost“ bude připadat malicherná, ale vzhledem k tomu, že jazyk není statický, mohlo by se desítky let staré znění Desatera přizpůsobit současné češtině.


20   40   41-60  80   100   120   140   160   180   200   220   240  



Zpět na otázky
  

  

   Rádio Proglas

   Víra na Internetu

   Pastorace.cz

   Krestanstvi.cz

   Pastorační středisko brněnské diecéze

   Informační kontaktní centrum

   Česká sekce Vatikánského rozhlasu

   SIGNALY.CZ: Nástěnka akcí, chat, stránky pro mládež

   IN! - Dívčí svět

   On-line breviář

   Druhý ročník křesťanského festivalu Kefasfest