katolík seznamka inzerce gyn. poradna pohlednice

Výpis dotazů z rubriky: Liturgika


Předchozí stránka Další stránka

Datum zveřejění: 6.9.2004
Otázka:
Jak opravdove stary je rimsky kanon ?


Datum zveřejění: 26.8.2004
Otázka:
Všimnul jsem si, že při mši sv. je nejednotnost v tom, kdy věřící poklekají, kdy se bijí v prsa a co při tom říkají. Jsou pro to jasná a veřejně dostupná pravidla? Nebo je to otázka místního zvyku či ustanovení v diecézích?


Datum zveřejění: 20.8.2004
Otázka:
Dobrý den. Mám dotaz. Jakou historii má současný bohoslužebný oděv kněží - tedy z jakých částí oděvu se vyvinul, vytvořil dnešní standard?


Datum zveřejění: 6.8.2004
Otázka:
Co znamenají písmena na medajlce se svatým Benediktem? Mohli byste mi to nějak vysvětlit? Díky.


Datum zveřejění: 29.6.2004
Otázka:
Dočetla jsem se, že k nejzákladnějším liturgickým symbolům patří chléb, voda, víno, svíčka a olej. Ráda bych věděla více o symbolickém významu těchto věcí. Děkuji.


Datum zveřejění: 24.6.2004
Otázka:
Můžete mi, prosím, vysvětlit, proč katolická církev odmítá podávat transubstanciovanou hostii lidem, kteří nejsou pokřtění?
Vždyť jen díky Zjevení Páně ve Slově eucharistické modlitby a pomocí tohoto Slova, ale nikoli přípravnými úkony kněze, se „corpus imperfectum“ (nedokonalé tělo) oběti „stává dokonalým“ (perfectum efficit). To, co kněz koná, není příčinou, jež působí účinek (causa efficiens). Kněz je jen „causa ministerialis“ (příčina služebná) proměňování. Skutečnou příčinou proměňování je živá přítomnost Krista, která nastává sua sponte ze svobodného a milostiplného rozhodnutí Božství. Jak potom ale může kněz rozhodovat o tom, kdo má mít a kdo nemá mít podíl na hostině?
V evangeliích není žádná opora pro vyloučení nepokřtěných ze společenství těch, pro něž byl ustanoven rituál pojídání chleba a pití vína.
Říkali mi, že nepokřtěný je zatížen hříchy a proto nemůže přijímat tuto svátost, ale i pokřtění během mše vyznávají, že zhřešili. A pokud byl hřích pojíst ovoce ze stromu poznání dobrého a zlého, pak tento hřích není křtem smyt, protže i pokřtění rozlišují a toto označují za dobré a ono za zlé.


Datum zveřejění: 22.6.2004
Otázka:
Pokud mohu, dovolil bych se zeptat na drobnosti, které mne zrovna velmi zaměstnávají a pro něž nemám dostatečně širokou rešerši, abych si je mohl zodpovědět sám. Budu vděčen za každou informaci nebo podnět.

Oscar Wilde v dopise z vězení pše:. . .A povážíme-li, že je nanejvýš pravděpodobné, že tu máme právě ony výrazy, upsissima verba, jichž kristus užil, mám pak dvojnásobnou radost. Lidé se stále domnívali, že kristus mluvil Aramejsky. Dnes však již víme, že galilejští venkované, právě tak jako dnes venkované irští, byli dvojjazyční a běžnou obcovací řečí po celé Palestině, jako vlastně po celém Východě, byla řečtina. Představa, že skutečná slova Kristova známe jenom z překladu, nechtěla se mi nikdy líbit. Je mi milé pomyšlení, že aspoň pokud jde o to, jakou řečí Kristu hovořil, Charmides ho mohl poslouchat, Sokrates s ním mohl diskutovat a Plat´on mu mohl rozumět . . .
jakýnjen současný názor na původní jazyk, jímž mluvil Kristus k učedníkům?
Profesor Jung také píše, že v církvi existoval chválihodná tradice nepořekládat při mši konsekrační formuli do profáního jazyka, pro posvátnost této formule. Existuje ještě někde taková tradice, abzch se na ni mohl odvolat?

Je možné respektovat chválihodné záměry stavitele chrámu a sloužit mši u oltáře postaveného u západní zdi čelem týmž směrem, kterým stojí i shromážděný zástup navzdory doporučení vatikánského koncilu? Nebo je nutné obracet se ke stolečku, který stojí často v místě, jež by mu stavitel chrámu nikdy nepřisoudil?


Datum zveřejění: 17.6.2004
Otázka:
Dobrý den,
působím jako učitel na základní škole a zajímaly by mě základní informace o přijímání podobojí v katolické církvi běžnými věřícími.
Děkuji.


Datum zveřejění: 16.6.2004
Otázka:
...zajimalo by mne jaky je rozdil v definici mezi slovem Symbol a Znameni, pokud jde o tyto terminy pouzivane ve vykladu biblickych textu....vsiml jsem si totiz, ze v katolickych publikacich, uvahach atd, se pouziva slovo znameni....dekuji....OS


Datum zveřejění: 4.6.2004
Otázka:
Mám vlastně dotazy dva.
1) Co znamená věta „Ego te absolvo“, kterou kněz pronáší na konci svaté zpovědi?
2) Existuje nějaká kniha, něco jako „latina pro kněze“, kde se najdou běžné obraty používané při církevních (latinských) obřadech?

Děkuji.


Datum zveřejění: 3.6.2004
Otázka:
Prosím o zodpovezení dotazu.
Setkal jsem se s jedním clovekem, který se vrátil z exilu (pro ceskou katolickou kulturu tento clovek udelal velmi mnoho), má teologické vzdelání, ale není knezem. Posteskl si, že tady u nás v CR ho ani jeden knez nepožádal, aby udelal v rámci mše svaté kázání, což v nemecku mu bylo umožnováno. Muže knez umožnit, aby laik prednesl kázání pri mši svaté?
Ptám se také proto, že u nás se deti v rámci detské mše dozvídají pravdy víry zpusobem velmi komlikovaného teologického rozboru, kterému mnohdy presne nerozumíme ani my rodice. Deti už kázání nerozumí vubec. Jednání s knezem, kterého si jinak vážíme prozatím selhávají, nebot on si nepripustí, že by byla chyba v primerenosti. Rádi bychom mu navrhli aktivní úcast rodicu na kázáních (bohoslužbách slova) pro deti. Chtel bych vedet, zda má tento návrh oporu v církevních dokumentech.
Dekuji
Vašek



Datum zveřejění: 2.6.2004
Otázka:
Potřeboval bych informace o sv. Tarsiciovi-patronu ministrantů na ministrantskou schůzku.

Děkuji.


Datum zveřejění: 27.5.2004
Otázka:
Ráda bych získala celý text zpěvu PAX IN COELO, PAX IN TERRA. Děkuji, Petra


Datum zveřejění: 12.5.2004
Otázka:
Chvála Kristu!
My jsme byli učeni, že rozdíl mezi purifikatoriem a lavabem je, že purifikatorium má křížek uprostřed a je-li na kraji (nebo jiná značka), už se jedná o lavabo. Teď ale někteří říkají, že i s křížkem na kraji je to purifikatorium. Jak to tedy je?
Děkuji


Datum zveřejění: 10.5.2004
Otázka:
Zdravim Vas. Tento rok som sa zúčastnil slávenia veľkonočných obradov v Ríme. Počas obradu svetla bola celá svätopeterská bazilika zhasnutá a rozsvietila sa po treťom speve Lumen Christi. Po návrate som hovoril o zážitkoch s veriacim ostr.-opav. diecézy, ktorý mi povedal, že u nich v katedrále rozsvietili až pri speve Sláva Bohu na výsostiach. Túto prax odovodnil nejakým predpisom v misáli/inej knihe. Túto prax nepoznám ani zo Slovenska, i keď niektoré predpisy sú iné ako v CZ. Možete mi, prosím napísať, kde presne je predpis o tejto veci, alebo čo je správne?
Druhá otázka sa týka diakonov. Na Slovensku počas Baránok Boží diakoni stoja, pri pokľaknutí kňaza pokľaknú spolu s ním a zasa stoja. V CZ som si všimol, že diakoni kľačia, ako ostatní miništranti. Možete mi, prosím, vysvetliť, na ktorej strane je chyba alebo či existuje na tento prípad nejaký predpis? Za odpovede ďakujem.


Datum zveřejění: 7.5.2004
Otázka:
Dobry den,
zajmalo by me jaky vyznam ma kadidlo a pri jakych prilezitostech se pouziva.
Predem dekuji za odpoved.


Datum zveřejění: 16.4.2004
Otázka:
Mám prosbu - zajímá mě, kdo je autorem všech mešních modliteb. Z jaké doby pocházejí? Některé slovní obraty mi připadají „nešťastné“, např. „…podle Spasitelova příkazu…“ atd. Chápu, že při jakémkoliv obřadu dochází i k určitým „obřadním frázím“. Spíš mě mrzí, že pro hledající návštěvníky kostela jsou některé mešní modlitby, navíc pronášené patetickým nebo naopak monotónním hlasem kněze, jaksi nepochopitelné a odrazující. Sama vím, jak hodně moji konverzi brzdila právě tato skutečnost. Měla jsem možnost zažít mši svatou v neformálním prostředí, kdy kruh studentů i s knězem seděl kolem kulatého stolu – a prožitek byl velmi hluboký. Nemluvím teď o nějakém povrchním citovém pohnutí, mám na mysli opravdu sounáležitost, dotyk v duši. A věřím, že nezanedbatelnou roli splnila právě přirozená mluva. I přímluvy se obešly bez nicneříkajících frází. Fráze a „nábožný“ slovník modliteb - to je pro mne kámen úrazu. A nejsem sama. Jenže ostatní se nechtějí zeptat, říkají, že tohle nikdo nemá v úmyslu změnit.


Datum zveřejění: 15.4.2004
Otázka:
Srdečně Vás zdravím.
Potřebovala bych poradit. V naší farnosti, kde je každou neděli plný kostel lidí, se slouží pouze jedna jediná nedělní mše svatá, a sice v 7.30 ráno. To je konkrétně pro naši rodinu se třemi malými dětmi dost velký problém, tak brzy ráno se všemi dětmi se včas do kostela vypravit. Podobně jsou na tom i mnohé jiné rodiny z naší farnosti, které to řeší tak, že jezdí do vzdálených kostelů, kde je mše v rozumnější dobu. U nás konkrétně to obvykle dopadá tak, že jde v neděli na mši jen jeden z nás, protože nemáme možnost dojíždět jinam.
Mám dva dotazy – 1. Je vynechání mše svaté za těchto okolností hříchem, nebo nikoliv? – Podotýkám, že tento stav trvá již několik let a není vyhlídka, že by se na tom mělo v dohledné době něco změnit.
2. Je možné nějakým způsobem dosáhnout toho, aby u nás byla sloužena v neděli ještě jedna mše svatá nebo alespoň aby ta stávající byla posunuta na pozdější dobu? Na koho se s touto prosbou obrátit? S naším farářem už jsme na toto téma hovořili opakovaně, ale bez efektu. Přitom v obci o kousek dál jsou v neděli čtyři mše svaté!
Děkuji předem za odpověď.


Datum zveřejění: 8.4.2004
Otázka:
Mám otázku týkající se sobotní vigilie Vzkříšení Páně. Má tato nedělní platnost (a obdobně vigilie Narození Páně)?


Datum zveřejění: 5.4.2004
Otázka:
Prosím o definici určení termínu velikonočních svátků.


20   40   60   80   100   101-120  140   160   180   200   220   240   260  



Zpět na otázky
  

  

   Rádio Proglas

   Víra na Internetu

   Pastorace.cz

   Krestanstvi.cz

   Pastorační středisko brněnské diecéze

   Informační kontaktní centrum

   Česká sekce Vatikánského rozhlasu

   SIGNALY.CZ: Nástěnka akcí, chat, stránky pro mládež

   IN! - Dívčí svět

   On-line breviář

   Druhý ročník křesťanského festivalu Kefasfest