katolík seznamka inzerce gyn. poradna pohlednice

Výpis dotazů z rubriky: Biblistika


Předchozí stránka Další stránka

Datum zveřejění: 9.2.2007
Otázka:
Panna Maria je označována jako bez poskvrny počatá a jako uchráněná prvotního hříchu. Je snad sexualita brána jako něco poskvrňujícího a hříšného?
Vždyť sám Bůh nabádá „množte se, ať je vás jako písku na poušti“.
Druhá otázka je spíše k zamyšlení. Jsem zvídavý člověk, a tak by mě zajímalo, kde se vzala tak dokonalá bytost jakou je Bůh, kdo ji stvořil.


Datum zveřejění: 7.2.2007
Otázka:
Dobrý den,
zajímalo by mě, jak se církev staví k problematice Ježíšových sourozenců (Lk 8,19 - Παρεγενετο δε προς αυτον η μητηρ και οι αδελφοι αυτου) - předpokládám, že se myslí bratr ve významu sourozenec, který přišel s matkou, tedy dalším rodinným příslušníkem (i když to jistě mnozí nepřipouštějí); bratr v přeneseném významu se objevuje až v Ježíšově odpovědi (Μητηρ μου και αδελφοι μου ουτοι εισιν οι τον λογον του θεου ακουοντες και ποιουντες.), tedy něco jako bratr v Bohu.
Z rozhovorů s přáteli vím, že některé odnože církve a některé sekty (co si budeme nalhávat, i křesťanství bylo původně sektou, tak je neodsuzujme) o Kristových sourozencích mluví běžně, proč tedy katolická církev taktně mlčí? Alespoň to je můj subjektivní dojem.
Narušuje to snad vnímání Panny Marie jako „čisté“ a panny?
Děkuji za odpověď.


Datum zveřejění: 19.1.2007
Otázka:
Dobrý den, ráda bych se zeptala, jestli se žena může modlit počas dnů menstruace, v Islámu je totiž v těchto dnech žena "nečistá" a na modlitbu se neodebírá, stejně tak jako půst během ramadánu v těchto dnech přeruší a zpětně pak nahradí. Existuje tedy něco takového i v křesťanství? A dovolte mi prosím ještě jednu otázku, jestli i v křesťanství existuje nějaký speciální způsob očisty před modlitbou, jak je např. přesně definován v islámu?
Velmi vám děkuji za odpověď a srdečně přeji nádherné a přínosné modlitby a rozjímání i v tomto roce:)


Datum zveřejění: 5.12.2006
Otázka:
Dobrý den,
chtěla bych se zeptat na problematiku "odpuštění".
V bibli jsem četla,že pokud člověk není schopen odpustit křivdu,jeho srdce se nemůže zcela otevřít Bohu.Tudíž se duševně neuzdraví.Je to tak zásadní skutečnost?Já tento problém mám.I když se nijak nemstím,neproklínám,nestýkáme se,stačí o něm zmínka a hned se naštvu. Bohužel nelze toho jedince vymazat z mého života(rodina).Prosím o radu.Děkuji.



Datum zveřejění: 4.10.2006
Otázka:
Zdravím Vás. Před nedávnem se mě jeden můj známý, který začal číst Bibli, zeptal, jak je možné, že Ježíš mohl říct onomu lotru po pravici: „Amen, pravím ti, dnes budeš se mnou v ráji.“ (Lk 23,43), když byl vzkříšen z mrtvých až třetí den po ukřižování (Lk 24,7) a do nebe byl vzat ještě později. Takto jsem o tom nikdy nepřemýšlela a nevěděla jsem, jak odpovědět – prosím Vás proto o radu.



Datum zveřejění: 7.7.2006
Otázka:
Chvála Kristu.Chtěla bych se zeptat,kde je v Bibli zmínka o tom,že Marie Magdaléna byla prostitutkou.Slyšela jsem tento názor i v kázání.Děkuji.


Datum zveřejění: 29.6.2006
Otázka:
Prosím o vysvětlení 6.kpt.Židům, verš 4-7.
Děkuji



Datum zveřejění: 23.6.2006
Otázka:
Mt 10, 5-6:...Na cestu k pohanům nevstupujte,do samřské obce nechoďte.; jděte raději ke ztraceným ovcím lidu izraelského.
Mt 28,19: Jděte ke všem národům a získávejte mi učedníky...
Jak vysvětlit dvě opačné instrukce, navíc v jednom evangeliu?
Miroslav


Datum zveřejění: 28.4.2006
Otázka:
Chvála Kristu,
zaslechl jsem slovo „kerigma“. Co to prosím vás znamená?


Datum zveřejění: 10.3.2006
Otázka:
Chtěla jsem se vás zeptat, jestli je nějak přesně dané místo pohřbení Panny Marie. Kristův hrob se nachází v Jeruzalémě, kde byl vystavěn chrám Božího hrobu, ale co hrob Panny Marie – je na to jednoznačný názor, kde by se hrob mohl nacházet? Někde se uvádí, že mohl být též v Jeruzalémě, někde naopak v Efezu, kde pobývala ke konci života. Někdo naopak jejím nanebevzetím ukazuje, že žádný hrob mít nemohla.
A podobně jako se stavěly nápodoby Božího hrobu či Svatých schodů, objevovalo se (v případě jejího existujícího hrobu) i kopírování stavby tohoto druhu?


Datum zveřejění: 25.1.2006
Otázka:
Věřil jsem v Boha, dokud jsem si nepřečetl Bibli. Věřící mi Boha vždy líčili jako velmi láskyplného, milostivého, prostě dobrotu samu, či ho dokonce ztotožňovali s láskou. v Bibli naprosto převažují pasáže, kde Bůh působí jako velmi sebestředná, po obdivu toužící, žárlivá osoba, provádějící věci, ze kterých jde mráz po zádech nebo vyžadující provádění takových věcí po lidech.


Datum zveřejění: 10.1.2006
Otázka:
Nedávno jsem měla možnost poznat nové přátele z různých zemí světa a to mě přimělo více se zamyslet nad některými částmi Písma. Prosím Vás o názor na následující otázky, připadně odkaz na příslušnou literaturu.
Jednou jsem strávila příjemný večer s kamarádem, který pochází z Egypta. Pak jsme se rozloučili, já jsem odešla do svého pokoje a otevřela breviář. Zrovna na ten den připadl Žalm, ve kterém stálo: "Pobil Egypťany v jejich prvorozených, jeho milosrdenství trvá navěky." Úplně mě to vyvedlo z míry a vůbec jsem nemohla pokračovat v modlitbě. Představila jsem si tu spoustu zabitých nevinných lidí a nedokázala jsem pochopit, co je na tom milosrdného. Připadlo mi to od Boha spíš jako teroristický utok než milosrdný čin.
Můj další kamarád je Arab a pochází z Palestiny. Povídal mi o tom, jak ho jeho otec učil milovat tuto zemi, a co pro něho jeho rodný Jeruzalém znamená. Ještě jsem nepotkala nikoho, kdo by měl tak silný vztah ke své zemi. Povídal mi o válce mezi Izraelity a Palestinci. O útocích na nevinné lidi i na děti. O utrpení a smrti, které se staly každodenní záležitostí. Říkal, že Izraelité mají moderní zbraně a tanky, kterými se snaží získat Palestinu za své uzemí. Proti nim často stojí špatně vyzbrojení Palestinci i děti s kameny v rukou, kteří jsou ale odhodlaní bránit svou zemi, ve které už po generace žijí, i za cenu vlastního života. Kteří jsou ochotni nechat vybuchnout bombu na vlastním těle, aby zastavili izraelský útok. Říkal mi, že oni necítí nenávist vůči Židům, že osobně mezi nimi mají i přátele, že nechtějí bojovat, že chtějí jen zůstat ve "své" zemi. To ale chtěji Židé taky. Věřím, že nic není černobílé a rozhodně se v tomto konfliktu nestavím na žádnou stranu, na to mám málo informací.
Přejdu k otázce. Tento Palestinec je křesťan. Ptala jsem se ho, jak rozumí tomu, když čte v Bibli o Izraeli jako vyvoleném národě a on mi odpověděl: "Nevím. Nerozumím tomu. Já kdybych měl dvě děti, nemohl bych jedno z nich milovat víc než druhé. Nevím, proč to tak Bůh dělá." Tato věta mě donutila k přemýšlení, jak to teda vlastně je. Odpověď jsem hledala napřed v Bibli, ale tam jsem pořád narážela na výrazy jako: "dokud nepoložím tvé nepřátele za podnož k tvým nohám", "ujal se svého služebníka Izraele". Vůbec mi to nejde dohromady s Bohem milujícím otcem všech, kterého jsem se učila znát od dětství. Teď mi to připadne, jako by byl Bůh sice milující otec, ale jenom některých a ty ostatni patří pobít, případně vyhnat z jejich země, aby uvolnili misto jeho oblíbencům. Myslím, že to tak není, že to jenom špatně chápu, pomozte mi to tedy prosím pochopit správně.
Děkuji za odpověď.


Datum zveřejění: 9.12.2005
Otázka:
S manželkou teď čteme knihu Výklady ke Starému zákonu I.
Autorem je Starozákonní biblická společnost.
Nelíbí se nám tam jedna citace. Mohl bys k tomu zaujmout svůj postoj?
Cituji str. 30:
"I když ovšem člověk dostal dech života způsobem tak jedinečným, neříká se o něm více, než že se stal živým tvorem jako každý jiný živočich. Nedostal živou duši, jak se pod vlivem řeckého myšlení často vykládá toto místo. Nejde tu o duši jako samostatný princip schopný života i mimo tělo, do těla jen dočasně uzavřený jako do žaláře. Člověk je stvořen jako nedílný celek."

Nejde o blud? Duše opravdu není schopná žít mimo tělo?
Děkuji za případnou odpověď.
Bob


Datum zveřejění: 23.11.2005
Otázka:
Chtěl bych se zeptat na význam /smysl/ Sv. Písma. Přece při jeho výkladu ho múže každý pochopit jinak. Jinak ho bude chápat číňan, jinak člověk z velkoměsta, jinak vědec, jinak jednoduchý člověk. Každý má jinou představivost, kulturu, atd ... . Chci Vás poprosit, jestli nemáte na toto téma nějaký článek, nebo vl. vysvětlení. Podle mě dnes mnoho lidí si vysvětluje Sv. Písmo po svém, a potom to nemusí mít dobré následky. Asi by měl každý používat k tomu nějaký kkomentář. Díky moc - jsem rád, že mám možnost se takto zeptat.



Datum zveřejění: 7.11.2005
Otázka:
Dobrý den!
Měl bych dotaz ohledně „platnosti a závaznosti“ přikázání ve Starém zákoně pro křesťana. Většinou je mezi křesťany rozšířený názor, že SZ je užitečné číst, ale není pro ně závazný. Mě takový názor hraničí s marcionismem. Argumentují, že platí jen to, co je potvrzeno v NZ a udávají příklady nařízení, která dnes už prý stejně nikdo nedodržuje. Je to poměrně obsáhlejší problém, ale stručně asi takto. Přikázání SZ lze rozdělit do 3 oblastí:
1) Rituální jsou dle mého přeznačeny obětí Ježíše Krista;
2) Morální zásady – jsou platné stále a k jejich plnění několikrát vybízí i náš Pán (Mt 5,18-19; Mk 10,17-19…);
3) Příkazy řekněme „trestně-právní“ – toto je trochu problém a zajímá mě oficální stanovisko církve. Ve SZ je velice mnoho míst, kde za různá provinění jsou poměrně tvrdé tresty. Není vyjímkou trest smrti. Cizoložství, homosexualita, zabití jiného člověka...
Ve SZ jsou z mého pohledu i nepochopitelná nařízení ... viz.: Lv 19,19 je typický příklad. Dnes se běžně kříží různé druhy zvířat, pole se osívá smíšenými několikerým druhem semen a šaty utkané z dvojího (i vícerého) druhu vláken si odvážím tvrdit, že nosí každý. Jak se tedy má správně křesťan stavět k nařízením Starého zákona?

Předem děkuji.



Datum zveřejění: 22.10.2005
Otázka:
Dobrý den. Slyšela jsem, že člen Božské Tojice - Duch svatý, měl v hebrejštině gramatický rod ženský. Je to pravdivá informace? Děkuji


Datum zveřejění: 4.10.2005
Otázka:
Dobrý den! Narazil jsem v Bibli na místo, se kterým si nevím rady. Vím, že otázka původu zla je složitá a na Vašich stránkách se jim věnují zejména otázky č.294 a č.1431. Člověk asi opravdu nemůže (nebo nemá) proniknout do tajemství, kde se ve světě dobrého Boha vzalo Zlo. Bůh přeci o všem stvořeném, řekl "..že to je dobré". V této oblasti je těch otázek opravdu příliš mnoho. Kde se vzalo to původní "zrnko" v "dobrém stvoření", ze kterého vyklíčilo zlo? Na toto právě reagují ony otázky výše zmíněné. V odpovědi na otázku č.294 je doslovně napsáno "...Bůh není původcem zla..". Tento výrok víceméně koliduje s mítem v Bibli u Izajáše "Já vytvářím světlo a tvořím tmu, působím pokoj a tvořím zlo, já Hospodin konám všechny tyto věci." (Iz 45,7) Dle výkladu ekumenické překladatelské komise je zde dokonce pro "tvoření tmy a zla" použito termínu, který se používá v Bibli výhradně pro tvůrčí zásah Boha. Má hlavní otázka se tedy týká toho, jak mám rozumět tomuto ojedinělému místu v Písmu? Bůh je všemohoucí a rozumím tomu, že jaksi je v jeho moci "tvořit" zlo. Ale nedovedu si představit, že se tak může stát, když je dobrý a milující. Ani v kontextu celého odstavce mi to nedává jiný význam, než jaký je u proroka Izajáše napsaný. Vždyť "Bůh je světlo a není v něm nejmenší tmy." (1 Jan 1,5) Za odpověď předem děkuji.


Datum zveřejění: 2.9.2005
Otázka:
Dobrý den...

Rád by se Vás zeptal, jak se staví katolická církev k názoru, který se týká Desatera a to: že Desatero nás (křesťany) už nemusí zajímat, protože je nahrazeno Ježíšovým "Dvojterem" - "miluj svého Boha jediného celou svou duší, srdcem i myslí a miluj bližního svého, jako sebe sama...Ježíš tak prý nahradil "Mojžíšovo" Desatero svým dokonalejším Dvojterem. Tento názor byl ještě odůvodněn tím, že když se člověk prohřeší proti Dvojteru - tedy lásce k Bohu či bližnímu (tedy někoho by zabil, svedl někomu manželku, okradl by někoho atd), prohřeší se vlastně proti Desateru. Tím bylo vysvětleno to, že Dvojtero v sobě zahrnuje Desatero a že je prostě dokonalejší...
Rád bych znal názor katolické církve, jelikož mě osobně takovéto názory trochu zneklidňují...
Děkuji velmi za odpověď. Pavel


Datum zveřejění: 5.8.2005
Otázka:
Dobrý den, dovolte mi prosím, abych se Vás zeptala na Váš názor, který se týká různých výzkumů, či lépe řečeno odhadů, jak asi vypadal Ježíš. Mám dojem, že loni vyšel v novinách počítačový portrét pravděpodobné Ježíšovy podoby, vědci vycházeli z geografických podmínek Izraele, také se řídili různými úlomky kostí nalezených na území Izraele, jež pocházely z doby před 2000 lety, rovněž do PC portrétu zakomponovali vzhled současných obyvatel Izraele. Ale já si myslím, že takto sestavovat vzhled Ježíše naprosto nelze. Vzhledem k tomu, že je Syn Boha, tak pro něho přece neplatí žádné hranice v podobě geografické polohy země, nebo klasického vzhledu původních obyvatel. Ten počítačový obrázek totiž byl dost komický - údajný Ježíš tam vypadal jako nějaký přihlouplý pobuda, to byla přímo urážka Božího Syna. Vím, že každý v sobě nosí svou vlastní představu o tom, jak Ježíš asi vypadá, ale sestavovat jeho portrét na základě výše uvedených informací je podle mě absolutní nesmysl. Děkuji Vám za případné vyjádření svého názoru k tomuto tématu.


Datum zveřejění: 7.7.2005
Otázka:
Při studiu Bible sem narazil na nesrovnalost, kterou si nedovedu nijak vysvětlit. Týká se Ježíšova vzkříšení. Ježíš, jak věříme a jak bylo na mnoha místech řečeno, měl vstát z mrtvých po třech dnech a třech nocích. Ale jestiže na kříži zemřel v 15.00 na Velký pátek a vzkříšen byl v neděli časně z rána – vycházejí nám pouze dva dny a dvě noci.


20   21-40  60   80   100   120   140   160  



Zpět na otázky
  

  

   Rádio Proglas

   Víra na Internetu

   Pastorace.cz

   Krestanstvi.cz

   Pastorační středisko brněnské diecéze

   Informační kontaktní centrum

   Česká sekce Vatikánského rozhlasu

   SIGNALY.CZ: Nástěnka akcí, chat, stránky pro mládež

   IN! - Dívčí svět

   On-line breviář

   Druhý ročník křesťanského festivalu Kefasfest