katolík seznamka inzerce gyn. poradna pohlednice

Kde se nejvíce diskutuje...

Předchozí stránka   Další stránka  

Datum zveřejnění: 11.4.2008
Rubrika: Liturgika
Počet reakcí: 2
Otázka:
Viděl jsem v televizi při přenosu mše sv. z Vatikánu (ale také u nás v katedrále) rozmístněno sedm obrovských svícnů na oltáři. Zajímalo by mě, co má tato symbolika znamenat, když ve většině kostelů jsou dvě nebo tři svíce. V jedné knize jsem četl, že se doporučuje raději jedna velká svíce vedle oltáře, stejně tak i u květinové výzdoby, aby zůstal oltář při mši prázdný a kalich s patenou se neztratil v záplavě předmětů.

Datum zveřejnění: 27.3.2008
Rubrika: Etika a morálka, Katolická církev a církve
Počet reakcí: 2
Otázka:
Dobrý den, kamarádka mi tvrdila, že byl rozšířen seznam smrtelných hříchů o takové věci jako je například požívání geneticky modifikovaných potravin. Ráda bych věděla, jestli byla tato informace opodstatněná, a případně, kde bych se o této problematice mohla dozvědět více. Děkuji

Datum zveřejnění: 7.3.2008
Rubrika: Liturgika, Duchovní život
Počet reakcí: 2
Otázka:
Dobrý den, chci se zeptat, jaké oblečení je vhodné na den křtu dospělého člověka, ženy.
Případně prosím o o tip, kde najdu odpověď.
Děkuji a přeji požehnaný den.

Datum zveřejnění: 8.5.2007
Rubrika: Liturgika, Ostatní
Počet reakcí: 2
Otázka:
Rád bych se zeptal, jak se jmenuje první rómský světec, případně kde by bylo možné o něm zjistit nějaké informace.

Datum zveřejnění: 30.4.2007
Rubrika: Věrouka, Biblistika, Duchovní život
Počet reakcí: 2
Otázka:
Říká se, ze Boha lze najít jen v tichu a klidu. Je tomu opravdu tak?

Datum zveřejnění: 14.3.2007
Rubrika: Ostatní
Počet reakcí: 2
Otázka:
Slyšla jsem v rozhlase výklad pozdravu ahoj. Je to prý pozdrav námořníků. Zkratka několika slov. Pamatuji si, že poslední slovo je Ježíš. Prosím, můžete mi zjistit, jaká jsou ta další slova, nebo kde lze najít původ slov a jejich význam?

Datum zveřejnění: 3.8.2005
Rubrika: Liturgika
Počet reakcí: 2
Otázka:
Dobrý den, měl bych otázku ohledně liturgiky. Mohli byste mi, prosím, říci, zda dřívější Misály obsahovoaly „ordo“ pro vysluhování křu a zda součátí Misálu byly antifony a tzv. rubriky? Také by mne zajímalo, zda západní tradice do předvelikonočního postního období započítává soboty a neděle.

Děkuji

Datum zveřejnění: 21.4.2005
Rubrika: Ostatní
Počet reakcí: 2
Otázka:
zaujimalo by ma podla coho sa vybera meno noveho papeza ... preco sa vola terajsi papez Benedikt? ma to nejaku logiku? zahrnuje to napr. vlastnosti daneho cloveka, alebo jeho prislusnost k radu benediktinov, ci je to nahodne?

Datum zveřejnění: 10.12.2004
Rubrika: Liturgika
Počet reakcí: 2
Otázka:
Chvála Kristu, už delší dobu se mi nedaří sehnat latinský text hymnu sv. Tomáše Akvinského Ecce panis angelorum. V kancionálu s dodatkem pro olomouckou arcidiecézi je jeho český překlad, rád bych měl však k dispozici i originál v latině. Nemůžete mi, prosím, poradit? Děkuji a přeji hodně sil do vaší práce.

Datum zveřejnění: 5.4.2004
Rubrika: Liturgika, Ostatní
Počet reakcí: 2
Otázka:
Prosím o definici určení termínu velikonočních svátků.

Datum zveřejnění: 21.3.2004
Rubrika: Liturgika
Počet reakcí: 2
Otázka:
V textu jedné nové písně od Z. Pololáníká je verš: " ... ať Paní všech národů, která kdysi byla Marií..". Je tato věta, tak jak je napsána v souladu s učením katolické církve o Panně Marii? Pokud není, je to blud? A pokud ano, můžete mi její teologický smysl vysvětlit. Zpívám v chrámovém sboru a nerad bych aby z kůru zněly nesmysly, či dokonce bludy. Děkuji. Ivan Klabal

Datum zveřejnění: 12.3.2004
Rubrika: Liturgika
Počet reakcí: 2
Otázka:
Dobrý den,
v souvislosti s postní dobou by mě zajímalo, jaký je rozdíl mezi "pokání zdrženlivostí" a "pokání újmou", které se vztahuje na lidi od 18 do 60 let.
Předem děkuji za odpověď


Datum zveřejnění: 26.2.2004
Rubrika: Katolická církev a církve
Počet reakcí: 2
Otázka:
Dobrý den,
často se setkávám s námitkou, že církev měla před r.89 obrovský morální kredit, která nedokázala využít a ztratila jej. Cítím, že to není tak úplně pravda, ale jak na takovouto námitku reagovat?

Datum zveřejnění: 23.2.2004
Rubrika: Biblistika
Počet reakcí: 2
Otázka:

zdravim
Nejsem sice katolik ani do kostela nechodim.V Boha ale verim a nejblize je mi kretanske pojeti.
mam par otayek ktere mne zajimaji.

Pokud novorozene zemre pred krtem ma vlastne dedicny hrich a tudiz je vlastne brano jako hrsnik a je mu nebe uzavreno.je to tak?

Proc se ve vyznani vyry pri msi rika take verim v jedinou spravnou cirkev katolickou.Neni to netolerance k ostatnim kretanskym cirkvim a jinym viram?



Datum zveřejnění: 13.2.2004
Rubrika: Biblistika
Počet reakcí: 2
Otázka:
Hezký den,
rád bych se zeptal jak vnímáte význam slova oběť? Křesťanství je tak trochu "posedlé" tímhle slovem, ale reálně je o této problematice málokdo schopen něco říct.
a) V jednom (vyhraněném) smyslu se mi zdá, že žádná oběť neexistuje, že existuje pouze „nutnost“. Myslím to tak, že žije-li člověk podle svého svědomí, nechce-li zrazovat sám sebe, tak mu jeho chování může přinášet radost, ale občas mu přinese větší nebo menší komplikace, v krajním případě pro život fatální. – Dá se mluvit o oběti, pokud člověk žije podle svého svědomí? Možná ano, ale „dobrému“ člověku přece nic jiného stejně nezbývá a v jistém smyslu to dělá v posledku kvůli sobě samému. („Aby se sám sobě mohl podívat do očí, Nezradil sám sebe a svou cestu atd.“)
b) Přesto, co jsem napsal výše (a s čím souhlasím), mám ale ne zcela jasně vyjádřitelný pocit, že oběť má nebo může mít v sobě i něco posvátného, což asi není v rozporu z bodem a), ale nějak mi to tam chybělo.
c) S tím souvisí i ta část významu slova oběť, kdy se něčeho vzdávám, nemyslím tak ani ve prospěch někoho nebo něčeho, (protože např. Bohu nemůžu ničím přispět), a nemusí to být nutně snad ani bohu. Kdy obětuji berana, nebo vyliji poslední kapku vína jako úlitbu bohům, nebo se vzdám něčeho, bez čeho můžu být, na čem lpím, co možná nahrazuje moje autentické já. Něco jako proces očišťování se, v něčem možná podobný postu.

Děkuji. Václav

PS: Pokud tento dotaz zveřejníte, budu rád.


Datum zveřejnění: 8.1.2004
Rubrika: Věrouka, Biblistika, Duchovní život
Počet reakcí: 2
Otázka:
Chvála Kristu,
chtěla bych se zeptat na otázku BOLESTI. Když trpíme - je to trest? Nebo zkouška? Vždyť v Písmu stojí, že Pán na sebe vzal naše NEMOCI a BOLESTI! Nemůže-li křesťan svpu bolest unést, proč ho Pán neuzdraví? Je to otázk víry a důvěry, nebo v tom je něco "více"?

Datum zveřejnění: 2.1.2004
Rubrika: Etika a morálka
Počet reakcí: 2
Otázka:
Chvála Kristu milí bratři, rád bych se zeptal na dekret vydaný svatým otcem Piusem XII ohledně komunismus, a to ve čtyřech rovinách;
1) je tento dekret o komunismu stále platný, zrušil jej některý nástupce svatého otce anebo jej někdo potvrdil a kdo jej potvrdil a případně zda došlo k jeho rozšíření (zúžení) alespoň co do jeho výkladu.
2) do jaké míry byl tento dekret aplikován a to nejen u nás ale i v dalších teritorií.
3) jaká je jeho vymahatelnost v novém světle dnešní doby a to obzvláště u nás avšak i na jiných územích, byl někdo v novodobých dějinách (tím myslím po pádu komunismus) exkomunikován anebo bal do klatby či jiného trestu.
4) byl tento dekret použit i jinde, mám namysli takové státy Kubu či Čínu anebo byl po jeho vzoru vydán takový dekret i v obdobném politicko – hospodářském uspořádání.

Datum zveřejnění: 2.1.2004
Rubrika: Biblistika
Počet reakcí: 2
Otázka:
Vím, že se vracím k zde již probíranému tématu a rozhodně tím nechci nikoho provokovat, ale v souvislosti s "filioque" a s reakcemi na toto téma v minulém případě se mi vnucují některé otázky, na něž bych velmi rád slyšel katolickou odpověď. Jednak, proč vůbec došlo k tomu, že bylo postupně přijato celou kat. církví, když zpočátku bylo přijato pouze místními synody? Hojně se pak používalo ve Franské říši a z této strany byl tlak přidat jej do Kréda. Sám papež Lev III. se k vkládání filioque do Kréda stavěl zdrženlivě. I někteří katoličtí historici tvrdí, že filioque bylo zdůrazňováno ve Franské říši především jako projev řevnivosti vůči Byzants. císařství a nikoli z pohnutek náboženských (F. Grivec, O pravověrnosti sv. Cyrila a Metoda).
Zajímalo by mne pak, jak katolická církev dospěla k přesvědčení, že Duch svatý vychází z Otce i Syna? Co se týče formulace Nicejsko-Konstantinopolského vyznání, "...který z Otce vychází ...", tato formulace se může prokazatelně opřít o slova z evangelia Janova (J 15,26). O co se však opírá katolická formulace?
Odvolání na Písmo sv., která jsem četl v reakcích na předchozí diskusní příspěvek k tomuto tématu: "A "filioque"? V Janově evangeliu Pán Ježíš říká: "Oznámí vám (Duch sv.), co přijme ode mne" nebo "všechno, co má Otec, je mé"..." (J16,14-15), sice katol. formulaci neodporuje, ale neodporuje ani pravoslavné. Tato slova lze vysvětlit jak z katolického, tak z pravosl. hlediska...
"Na Západě se klade zásadní důraz na soupodstatnost, stejnou podstatu Otce, Syna a Ducha." Pravoslavní také vyznávají, že Otec, Syn a Duch sv. mají stejnou podstatu i bez filioque...
Formulace pana Josefa Peňáze: "když jsou Otec a Syn soupodstatní a Duch svatý vychází z podstaty Otce, vychází i ze Syna", mne zaujala, ale znamená opravdu: "...z Otce vychází..." = z podstaty Otce vychází ? Jak je to? Lze říci, že Otec, z něhož vychází Duch sv., a podstata, o níž v souvislosti se soupodstatností nejsv. Trojice hovoříme, je jedno a to samé a pokud ano, lze to použít právě v tomto kontextu?
Nebo tu dochází ještě k dalšímu rozlišování podstat - podstata Otce, Syna, Ducha sv. ...? Ale to už mi přijde jako něco jiného, než je podstata, o níž v souvislosti se soupodstatností hovoříme, pokud pod pojmem podstata myslíme to samé (podstata - Bůh jedno bytí; osoba - Otec, Syn, Duch sv.; vztah podstata - osoba - jeden Bůh ve třech osobách)
"Nebyla otázka "filioque" pouze teologickou záminkou k déletrvajícím disciplinárním problémům?"... "Sporný bod "filioque" je tedy spíše právní: Může místní synod měnit vyznání víry přijaté na ekumenickém koncilu? Florentský koncil (1439) ospravedlňuje "dodatek" tím, že "vysvětlení, vložené slovy 'i Syna', bylo legitimě a odůvodněně přidáno do vyznání víry kvůli důvodům tehdy naléhavým, aby tak byla snáze osvětlena pravda (víry)" (DS 1302)"... Z toho, jak reagují na otázku filioque pravoslavní, mi nepřipadá, že by se jednalo o právní záležitost. Jde vlastně o názor na vnitřní život nejsv. Trojice a to je, myslím, docela důležité, ne? Byť mi připadá tragické, že je tu rozpor kvůli něčemu, co dost dobře nejsme schopni pochopit, protože je to především tajemství... Proto se mi vkrádá myšlenka, že filioque je nešťastné řešení, kvůli kterému se, mimo jiné, dvě velké větve křesťanství oddělily. A vznikl-li kvůli němu rozpor v náhledu na tajemství vnitřního života nejsv. Trojice, které přitom nedokážeme dobře pochopit, bylo by lepší, kdyby bylo filioque zapomenuto... Při obhajobě filioque mi totiž přijde velmi těžké rozeznat, nakolik vychází z Písma sv., nakolik z tradice a nakolik se jedná o teologickou spekulaci.
A to je u tak závažného tajemství jako vnitřní život Trojice, myslím, dost problematické, proto mi připadá stanovisko pravosl. církve v tomto ohledu rozumnější a logičtější, když setrvává u původního znění Kréda...
V souvislosti se sněmem Florentským se na Východě traduje především snaha Byz. říše o získání pomoci od Západu proti postupujícímu Islámu a nefér ovlivňování Vých. delegace (politická objednávka Byz. císaře, poplašné zprávy o situaci na Východě během jednání a přesvědčování o nutnosti unie, na niž je vázána pomoc Západu, zadržování slíbených finančních prostředků pro Vých. delegaci na náklady pobytu na sněmu ap.).
Uznávám, že jsem se hodně rozepsal, a omlouvám se, pokud se vyjadřuji nepřesně, ale je to problém, s nímž se setkávám, a zajímá mě názor katolické strany. Za odpověď na jakoukoli otázku předem děkuji.

Datum zveřejnění: 4.12.2003
Rubrika: Ostatní
Počet reakcí: 2
Otázka:
Dobrý den. Rád bych se zeptal, kde je možné získat nějaké seriózní informace o templářském řádu (historie, řeholní texty apod.) Ve Vašich odpovědích už o templářích byla zmínka. Děkuji! F.H.

Datum zveřejnění: 28.11.2003
Rubrika: Duchovní život
Počet reakcí: 2
Otázka:
Zdravím,
hrozně mě zajímá, jak je to s tzv.pozvedáním od Boha.Má kmotra říkala že skutky které nejsou činěny z opravdové lásky, tzn.čistě pro Boha, jsou v Božích očích téměř zbytečné.Zkoušela jsem to tedy a brzy jsem totálně ztroskotala, protože jsem nevěděla, co si přitom představovat, jak se chovat, měla jsem pocit, že jsem jako kdyby stažená a nemůžu se na tu činnost soustředit.Také mám vážné zdravotní problémy, což mi moc nepřidalo.Tak jsem toho radši nechala.Jeden čas jsem pobývala v klášteře, bylo to tam moc pěkné, myslím že tam právě šlo o to "pozvedání Pánem", všimla jsem si, že některé zkušené sestry jakoby létají při práci a byly plné radosti a šťastné.Můžete mi to blíže vysvětlit?Může to zvládnout každý člověk nebo je to dost náročné?Děkuji

20   40   60   80   100   120   140   160   180   200   220   240   260   280   300   320   340   360   380   400   420   440   460   480   500   520   540   560   580   600   620   640   660   680   700   720   740   760   780   800   820   840   841-860  880   900   920   940   960   980   1000   1020   1040   1060   1080   1100   1120   1140   1160   1180   1200   1220   1240   1260  



Zpět na otázky
  

  

   Rádio Proglas

   Víra na Internetu

   Pastorace.cz

   Krestanstvi.cz

   Pastorační středisko brněnské diecéze

   Informační kontaktní centrum

   Česká sekce Vatikánského rozhlasu

   SIGNALY.CZ: Nástěnka akcí, chat, stránky pro mládež

   IN! - Dívčí svět

   On-line breviář