900. Datum zveřejnění: 24.6.2001
Rubrika: Biblistika,
Katolická církev a církve Počet shlédnutí: 5039
Otázka:
Sledovala jsem poslednich nekolik odpovedi ohledne eucharistie a Vecere Pane. Myslim si, ze se k obema skutecne vazou ponekud rozdilne vyznamy. Zajimal by mne vas nazor, zda je vhodne se dale ucastnit protestantske VP, prestoze dnes uz smeruju z mnoha duvodu do Katolicke cirkve, ale jeste porad patrim do sve puvodni protestantske cirkve. Dekuju V.
901. Datum zveřejnění: 23.9.2003
Rubrika: Liturgika Počet shlédnutí: 5038
Otázka:
Dobrý den,
hloubavá kamarádka mne zaskočila dotazem, který neumím zodpovědět: Proč se kostely zasvěcují různým svatým a ne přímo Bohu?
Velice Vám děkuji za odpověď.
Jsem moc vděčná za Vaše stránky, pozdravuji všechny, kdo na nich pracují.
Kateřina
902. Datum zveřejnění: 25.10.2001
Rubrika: Duchovní život Počet shlédnutí: 5037
Otázka:
našla jsem nabídku pro muže na rozpoznání povolání. Existuje něco takového i pro dívky - ženy?
děkuji
903. Datum zveřejnění: 12.12.2001
Rubrika: Etika a morálka Počet shlédnutí: 5036
Otázka:
Když se řekne "katolík", lidé pod tím slyší "interrupce", "zakázaný sex", "kecání do rodinného života" a "Husovo upálení". Neslyšel jsem, že by někdo řekl: "Aha, to jsou ti, co věří v Boha." Jde o mediálně zkreslený obraz, který má sekulární společnost, nebo o přehnaný akcent církve při hlásání morálky světu? Má být setkání nevěrců a hledajících s církví přes hlásání Boha nebo morálky? Můžete uvést i důvod, který opravňuje církev "zasahovat do způsobu rodinného života"?
904. Datum zveřejnění: 30.9.2001
Rubrika: Liturgika Počet shlédnutí: 5031
Otázka:
Dobry den,
zajimalo by me, proc neprijimame na msi i krev Panovu - vino. Vzdyt se o tom mluvi i behem mse - "toto je moje krev , ktera se proleva za vas na odpusteni hrichu. Toto je smlouva nova a vecna, to konejte na mou pamatku." Proc prijimame pouze Panovo telo ? Proc se knezi s nami nepodeli ?
905. Datum zveřejnění: 31.12.2003
Rubrika: Etika a morálka Počet shlédnutí: 5031
Otázka:
Známy je veterinář, má ordinaci pro psy. Při účtování´výkonů určuje ceny často dle postavení pacienta, tj. např.staré babičce účtuje za injekci 50 kč, kdežto podnikateli, který přijede mercedesem za stejný úkon 600 Kč. Známý si tedy tyto zákazníky "otipuje" a účtuje jim dle toho, kolik si tento zákazník může dovolit(dle úsudku známého), a ne podle skutečné hodnoty provedeného výkonu(v tomto případě 300 Kč), tj. podnikatel tak například doplácí na babičku.
Otázka: Považujeme toto za věc v rozporu s 10.přikázáním.Někteří naši přátelé křesťané toto považují naopak za věc projevu milosrdenství k babičce, nebo za otázku cenotvorby(pokud se to podnikateli nelíbí, může jít jinam, to je potom i riziko veterináře, který přijde o zákazníka)Zajímal by nás Váš názor.
906. Datum zveřejnění: 20.2.2004
Rubrika: Věrouka Počet shlédnutí: 5030
Otázka:
Dobrý den! Mám jeden takový problém: Na tábor bychom potřebovali nějaká jména /mám-li být přesná, kolem 30, z toho asi 20 ženských/ běžná ve starověké Mezopotámii v době Abrahamově a nevím, kde bych je měla hledat, tak se obracím na vás: Mohli byste mi doporučit nějaké prameny? /Nevadily by mi ani konkrétní návrhy.:-)/ Díky za poskytnutý prostor a přeji vše dobré a hodně zdaru ve vaší práci. Šalom alejchem.
907. Datum zveřejnění: 26.11.2001
Rubrika: Ostatní Počet shlédnutí: 5027
Otázka:
Dobrý den,
chtěla jsem se jen zeptat, kdo to byl svatý Jiljí. Nedávno jsem byla konfrontována s takovou přihlouplou poznámkou a docela mě mrzelo, že sama nevím, kdo to byl.
Děkuji předem za laskavou odpověď.
Pavla
908. Datum zveřejnění: 23.4.2001
Rubrika: Biblistika,
Etika a morálka Počet shlédnutí: 5025
Otázka:
Chci Vás požádat o zodpovězení dvou otázek. Můj první dotaz se týká pojmu spiritualita. Mohl by mi někdo definovat a vymezit tento pojem?. Každý Řád a společenství se nějak tímto pojmem vymezuje, ale zajímalo by mě, jak přesně teologie tento pojem definuje. Mám sice svoji definici, ale nevím jestli je skutečně správná a výstižná.
Má druhá otázka se týká jednoho citlivého a rozporuplného tématu. Církev se k některým kapitolám svých dějin staví velmi rezervovaně a někdy se zdá, že zbytečně propadá sebemrskačským sklonům. Mám na mysli středověké rytířstvo a rytířsko-duchovní Řády. Nechápu proč se někdy zdá, že se Církev za tyto záležitosti stydí?. Ono to jistě souvisí především z otázkami typu: může katolík v obraně své, bližních, dobra a křesťanských ideálů použít jako krajní formu, také násilí?. Všimněte si, že nehovořím o pomstě (slova o nastavení tváře jsou v evangeliu zcela jasná), ale obraně. Nyní se vrátím k rytířstvu a k dobám křížových výprav. Křesťanský západ přeci již od časů kdy Islám dobyl severní Afriku (vypálení Alexandrie včetně onoho zdroje antické kultury, knihovny) a od roku 711, kdy se Islám přelil na Pyrenejský poloostrov, bojoval s tímto dravým živlem. Karel Martel francký majordomus byl jediný kdo Islám a islamizaci, přicházející z jihu, zastavil v roce 732 v bitvě, jenž se odehrála v oblasti mezi Tours a Potiers. Reconquista tento vliv vytlačila zcela až teprve v roce 1492 dobytím Granady. Toto však já vnímám jako aktivní obranu. První křižáci byli pozváni byzantským Císařem, aby zachránili Východořímskou říši od seldžuckých Turků, kteří ji málem vyvrátili již v jedenáctém století a dobytí Svaté země bylo také reakcí na neustále se zhoršující podmínky, které museli podstupovat poutníci do Palestiny. Na toto existují i písemná svědectví tehdejších kronikářů, jenž píší o „silnicích posetých zavražděnými poutníky“. Jistě, že došlo i excesům, ale to nezastiňuje to, že Islám je, bylo a zřejmě i nadále bude expanzivní učení a historie Evropy to potvrzuje. Turci přeci nakonec zlikvidovali v patnáctém století Konstantinopol (dnes Istambul) a celou Byzanc a přes Balkán vtrhli do Uher. V roce 1683 málem dobyli Vídeň a nebýt jejich statečných obránců a následně také lidí jako Evžen Savojský, tak dnes chodíme v turbanech a mluvíme arabsky.
Rytíři byli přeci složkou středověké společnosti, kterou Církev zformovala do složky nikoliv primárně expanzivní, ale především obranné a schopné vymáhat právo i v našem evropském prostoru. Templáři, Johanité a Němečtí rytíři byli vrcholem této snahy {sv. Bernard z Clairvaux například napsal pro Templáře exhortaci „Liber ad milites Templi de laude novae militae“ (Kniha k rytířům Templu a chvále nového rytířstva)}. Tyto řeholní instituce v mnohém předznamenaly a v některých věcech také předčily disciplinované a schopné armády dneška a ty přec nejsou zlem, ale v našem světě nutností, neboť náš svět bude vždy místem konfliktů a protichůdných tendencí. Svět je přeci bojištěm hodnot a priorit a to jak na osobní, tak společenské úrovni. Nevím, jestli se v tomto, my věřící, dnes tak trochu „neopíjíme rohlíkem“.
Ptám se tedy proč se stydíme a proč si myslíme, že být katolíkem znamená dnes být pacifistou, tak jak tento pojem vymezilo hnutí Hippies?.
909. Datum zveřejnění: 11.7.2003
Rubrika: Etika a morálka Počet shlédnutí: 5024
Otázka:
Otázka: Je hříchem přetvářka a mazanost?A když,tak jakým?
910. Datum zveřejnění: 21.3.2004
Rubrika: Liturgika Počet shlédnutí: 5022
Otázka:
Dobrý den. Ráda bych se zeptala na možnost přijímat na ruku i v případě, že se podává pod obojí. Občas se stkávám s tím, že se (v některých farnostech) podává pouze tímto způsobem, pro mne je z osobních důvodů přijatelnějnější přijímání na ruku. Existuje nějaké řešení?
911. Datum zveřejnění: 10.8.2001
Rubrika: Duchovní život Počet shlédnutí: 5019
Otázka:
Rád bych se Vás na něco zeptal. Jak jsem slyšel, věřící člověk by měl být spíše veselý, plný Boží lásky a tu rozdávat lidem. Problémy by měl řešit s Boží pomocí lehčeji než jiní. Přestože jsem věřící, nenacházím v sobě tu sílu. Někdy mi to připadne spíše jako přetvářka než upřímná radost. Zdá se mi, že poctivě přemýšlející člověk by měl být spíše smutný, rmoutit se nad tím, jak je špatný a vidět naději ve vykoupení. Jde mi o to, že rady jako více se modli nebo čti písmo mi někdy připadají velmi jednoduché, abych se mohl cítit opravdu šťastný. Je nějaká jiná cesta?
912. Datum zveřejnění: 6.12.2002
Rubrika: Liturgika Počet shlédnutí: 5013
Otázka:
Přeji hezký den.
Velmi mne překvapilo, když jsem se dočetla v jednom časopise, že katolická církev v roce 1969 vyloučila ze svého seznamu svatých sv.Mikuláše.
Co je na tom pravdy?
Děkuji předem. V.Zahalkova
913. Datum zveřejnění: 24.10.2001
Rubrika: Ostatní Počet shlédnutí: 5013
Otázka:
Dobrý den. Chtela bych se zeptat na tzv. církevní hierarchii. Kdyz se chce nekdo stát knezem, jaké je jeho první svecdní, co následuje a které cinnosti muze postupne vykonávat.Dekuji.
914. Datum zveřejnění: 25.9.2001
Rubrika: Liturgika Počet shlédnutí: 5012
Otázka:
Dobrý den. Chtěl bych vědět, jestli pátek 28.září, kdy je svátek
sv. Václava, se má světit jako neděle. Je vhodné a možné středně
těžce pracovat po většinu dne, když se nejedná o práci nutnou? Děkuji
za odpověd´.
915. Datum zveřejnění: 25.1.2007
Rubrika: Biblistika Počet shlédnutí: 5011
Otázka:
Dobrý den,
chtěl bych se zeptat, jakou máme jistotu, že apoštolská posloupnost, pod kterou rozumím předávání svěcení, nebyla od doby apoštolů až po naše dny nikdy přerušena. Zvláště v dobách pronásledování církve mohlo dojít k popravě všech starších místního sboru. Máme jistotu, že nově zvolení starší byli také řádně vysvěceni, tak jak to chápeme dnes? Máme také jistotu, že v úplných začátcích církve, kdy tato procedura nebyla tak samozřejmá jako dnes, byli noví starší řádně vysvěceni?
916. Datum zveřejnění: 12.11.2001
Rubrika: Duchovní život Počet shlédnutí: 5009
Otázka:
Jak poznat povolani k manzelstvi. Mluvi se pouze o znamkach povolani k duchovnimu zivotu - knez, reholnik. Muze byt i manzelstvi povolani k duchovnimu zivotu?
917. Datum zveřejnění: 12.6.2001
Rubrika: Etika a morálka,
Duchovní život Počet shlédnutí: 5006
Otázka:
Priblizil jsem se k Bohu.Potom ale, a ne jednou, kdyz vse je jak chci, a co nechci je pryc, opet delam co nechci, i kdyz vim, ze to neni dobre.Neboli, tim ze klesnu a `vzdaluju` se Mu, tim uprimneji se pak na Nej divam a opet speju k priblizeni.Jako kdybych potreboval spatne, abych dosahl dobreho.Co s tim?Tot ma otazka.
Dekuji za odpoved.
918. Datum zveřejnění: 24.3.2006
Rubrika: Katolická církev a církve,
Ostatní Počet shlédnutí: 5003
Otázka:
Kolik má roků Svatý otec Benedikt XVI.?
919. Datum zveřejnění: 29.6.2001
Rubrika: Katolická církev a církve Počet shlédnutí: 5002
Otázka:
Dobrý den. Moc by mne zajimalo, jak probíhala obnova řeholního života v naší zemi po roce 1989. Co všechno návratu mnichů předcházelo? Konkrétně se mi jedná o cisterciácký řád. Za jakoukoliv pomoc, třeba jen radu kde hledat, předem děkuji. Radka Lomičková