500. Datum zveřejnění: 21.2.2002
Rubrika: Věrouka Počet shlédnutí: 5886
Otázka:
V diskuzi na otázce 527 jsme narazili na problém: "Matouš 28:19 mluví o křtu ve jméno Otce ,Syna i Ducha. Copak je Otec Jméno? Copak je Syn jméno? Copak je Duch jméno? Ježíš to je jméno! je to jméno Otcovo,které mu dal!" Mě nikdy nenapadlo, že by Otec, Syn a Duch Svatý nebyla vlastní jména Božských osob. Je to tak správně? A kam zařadit jméno Ježíš? Děkuji.
501. Datum zveřejnění: 24.11.2003
Rubrika: Biblistika Počet shlédnutí: 5885
Otázka:
dobrý den,
zajímala by mne otázka všemohoucnosti Boha ve vztahu k lidské svobodě, lidskému srdci. Myslím že Bůh je všemohoucí, proč potom nejsou všichni lidi křesťani (Bůh chce, aby byli všichni spaseni 1 Tim 2-3,4) a k tomu např. (není jiného jména zkrze něhož by jsme mohli být spaseni skutky 4,11-12) Jirka
502. Datum zveřejnění: 25.3.2004
Rubrika: Katolická církev a církve Počet shlédnutí: 5883
Otázka:
Když se laici denodenně přesvědčují, že Katolická církev potřebuje zásadní reformu, reformu bezodkladnou a ne pouze kosmetickou, reformu ve všech jejich oblastech, ptám se: Co mají dělat? Podotýkám, že se jedná o katolické laiky, hluboce věřící, kteří nechtějí církev ničit, ale očistit od nánosů historie, přiblížit ji Kristovu učení a přiblížit ji dnešnímu člověku.
503. Datum zveřejnění: 14.11.2002
Rubrika: Katolická církev a církve Počet shlédnutí: 5880
Otázka:
Ekumena
Mám dotaz ohledně současného ekumenického hnutí. Jsem evangelík a líbí se mi text Charty ekumeniky, kterou za ŘKC podepsal váš kardinál Vlk. Od katolíků ale občas slyším názory, že ekumenické hnutí je vlastně požadavek na nás protestanty, abychom se vrátili do ŘKC, protože jsme heretici. To je ale v rozporu s Chartou ekumenikou. Chtěl bych v tom jako protestant mít jasno. Jaký je tedy vlastně oficiální pohled ŘKC na současné (a snad i budoucí) ekumenické hnutí.
Díky za odpověď.
504. Datum zveřejnění: 23.1.2003
Rubrika: Duchovní život Počet shlédnutí: 5879
Otázka:
Zamýšlela jsem se nad problémem "syndromu vyhoření" u kněží a laiků pracujících v pastoraci a s tím souvisejících oblastech (nemocnice, školy, hospici..)
Tento syndrom s sebou nese pocit nesmyslnnosti, beznaděje a bezmoci, vyčerpanosti a vede k apatii a rezignaci; v publikacích je charakterizován především zhoršením pracovního výkonu, nezájmu o lidi,zhoršení vztahů, izolaci.. U křesťana se toto vyhoření prohlubuje ještě o duchovní dimenzi - zhoršení vztahu k Bohu; až k jakémusi vyhoření duchovnímu. Tak vzniká začarovaný kruh - křesťan, který není schopen pro svou "službu - pastoraci" čerpat sílu od Boha, vysává sám sebe a tedy nutně musí vyhořet i profesně - nutně dochází k pocitu selhání, vlastní nedokonalosti, malosti, neschopnosti...
Pastorační činnost v církvi a ve světě vůbec obsahuje vlastně všechny rizikové faktory napomáhající rozvoji tohoto syndromu. Stojíme stále tváří v tvář skutečnosti, že nejsme a nemůžeme být Spasiteli a přitom máme stát tváří v tvář utrpení a "vidouce - vidět - jednat, nést kříž..."
Vím, že to co jsem tu napsala jsou jen neucelené útržky myšlenek. Nechci tady dál rozebírat své úvahy. Jde mi o to, že se nás - křesťanů tento problém bezprostředně dotýká, protože křesťan má hořet. Zapaluje nás sám Bůh, ale pokud tento oheň nebudeme živit, shoříme a z naší víry zbyde jen popel. Stává se to. Někdy prostě není dost dřeva.
Zajímá mě co dělat v okamžiku,kdy vidíme, že místo plamenů zůstává jen hromada žhavého popela. Je třeba reagovat dřív než vyhasne úplně a rozfoukat ho, přiložit.
Zajímalo mě, co k tomuto tématu najdu na "církevních internetových stránkách", ale nenašla jsem prakticky nic. Mohli byste mi prosím
napsat něco o tom,jak reagovat a zacházet s lidmi v tomto stavu, abychom nenadělali víc škody, než užitku. Jde mi hlavně o pomoc z pastoračního úhlu pohledu; o příklady a varianty praktických postupů,kterými je možno pomoci - kde sehnat polínka a naštípat dříví na podpal, nebo alespoň ukázat k tomuto dřevu cestu...
505. Datum zveřejnění: 14.11.2001
Rubrika: Etika a morálka,
Ostatní Počet shlédnutí: 5878
Otázka:
V Sauně na Primě se mluvilo o pornografii. Na závěr řekl Dr. Uzel, že kritériem pro posuzování, co je a co není pornogrfie, je i užívaný typ sexuologie, který jako východisko může být různý. Jako příklad přísné sexuologie uvedl sexuologii katolickou. To mě zarazilo, a tak bych se chtěl zeptat:
1) je možné, aby sexuologie byla jiná pro nevěřící a jiná pro věřící?
2) existuje-li katolická sexuologie, existuje také protestantská?
Děkuji za odpověď. Ruda
506. Datum zveřejnění: 12.5.2002
Rubrika: Biblistika Počet shlédnutí: 5872
Otázka:
Kde mohu najit literaturu nebo cirkevni dokumenty popr. internetove odkazy vztahujici se k otazkam evoluce versus vira (stvoreni).
507. Datum zveřejnění: 2.8.2002
Rubrika: Církevní právo Počet shlédnutí: 5872
Otázka:
Dobrý den.
Zajímalo by mne, zda návštěva některého zakázaného poutního místa(Olava) je trestné, a zda nějaký ten trest hrozí.
Předem děkuji za odpověď.
508. Datum zveřejnění: 9.4.2003
Rubrika: Věrouka Počet shlédnutí: 5872
Otázka:
Proc veskera cirkev vymazala evangelium sv.Magdaleny,kteraz to byla ona tim milovanym zakem?V bibli se popisuje situace po vzkriseni Jezise Krista,pritomnost Marie Magdaleny a milovaneho zaka velice nejasne.Dle mne je to dokonce zamerne tak pomichane,aby to navadelo,ze se tam jedna o dve osoby,ze milovany zak je Jan a pak uz jen Marie.V tom mne take ^podporuje vypis,kdy milovany zak sedel Jezisovi na kline,kdy Jezis polibil milovanyho zaka na usta...Ackoliv skutecne nemam nic negativniho proti homosexualum,v tomto pripade mi takoveto zamereni na Jezise nesedi.Nicmene mohu dodat,ze ev.Marie Magdaleny mi pripada nejlogictejsi ze vsech ostatnich,nejpravdivejsi, a dokonce mne prave toto ev.pomohlo se dostat z depresi.POkud mi hodlate odpovedet jakkoliv,dovolim si podotknout,ze jsem uz davno pripravena na obzalobu, jako ze sbiham z cesty,ze se mylim apod.Ja se pouze divam na konkretni vysledek na sobe same,ktery je positivni,lasku k Jezisovi nosim stale v srdci a mnohe otazky mam zodpovezeny.Ale proc to ev.M.Magdaleny neni v bibli?Proc se tam skoro vubec nic o ni nepise,ackoliv to byla osoba Jezisovi nejblizsi?Mam si opravdu myslet ze je toto zamerne zatajovano?
509. Datum zveřejnění: 14.10.2005
Rubrika: Duchovní život Počet shlédnutí: 5870
Otázka:
zajímalo by mně ,proč 80% věřících TVOŘÍ ŽENY.PROČ JE MUŽŮ TAK MÁLO MEZI VĚŘÍCIMI?dekuji za odpověď
510. Datum zveřejnění: 11.5.2005
Rubrika: Biblistika Počet shlédnutí: 5870
Otázka:
Pekny den. Pripravujem sa na prijatie sviatosti birmovania a potrebovala by som vediet, ako sa ma sucasny veriaci pozerat na problem Galilea Galileiho, ako ma branit Cirkev v porovnani s tym, co sa stalo v minulosti, kde je vlastne pravda. A taktiez Giordana Bruna. Dakujem vopred za odpoved.
511. Datum zveřejnění: 1.8.2003
Rubrika: Etika a morálka Počet shlédnutí: 5868
Otázka:
Dobry den,
chtel jsem se zeptat, zda je foceni aktu ci samotne jejich prohlizeni hrichem dekuji nashledanou
512. Datum zveřejnění: 20.2.2002
Rubrika: Věrouka Počet shlédnutí: 5865
Otázka:
Chtěla bych se zeptat na učení církve o panenství Panny Marie. V Bibli se několikrát mluví o bratřích Ježíšových. Vím, že ve Starém zákoně je pojem rodiny chápán jako naše dnešní "široká rodina", tzn. bratry a sestrami nazývali i svoj bratrance a sestřenice. Předpokládám, že bratry a sestrami ale nazývali i své skutečné bratry a sestry(v dnešním slova smyslu). Kde je v Písmu důkaz, že např. ten člověk, který Ježíšovi řekl: "Hle, tvá matka a tvoji bratři stojí venku..." (Mt12,47) neměl na mysli bratry v dnešním slova smyslu a že teda Ježíš žádné sourozence neměl?
513. Datum zveřejnění: 27.11.2001
Rubrika: Liturgika Počet shlédnutí: 5864
Otázka:
Salve... ráda bych se zeptala, kdy se behem mse svate , behem obradu promeny, meni chleb v Krista a vino v jeho krev. Ktery je to okamzik? Kdy je jeste jen oplatek, a kdy uz je to Pan? A proc rikame "tvou smrt zvestujeme"? A proc pri svatem prijimani prijimame jen Telo, nikoliv Krev? Je to prece krev, ktera se proleva "za nas za vsechny na odpusteni hrichu". Znamena to, ze kdyz nam pan farar neda pro sv. prijimani Krev, ze nam Pan neodpousti hrichy?
A co kdyz je nekdo knezem, a vlastne psychicky knezem neni, takze se vnitrne, hluboce nemodli... sestoupi i tehdy nas Pan na oltar? Prijimame i potom Jeho Telo?
diky moc za vysvetleni. solveig
514. Datum zveřejnění: 6.10.2002
Rubrika: Liturgika Počet shlédnutí: 5863
Otázka:
Již několikrát jsem si z různých reportážích či seriálech v televizi všimla, že věřící, kteří se pokřižují, si po tomto políbí pravou ruku. Zajímalo by mě, jestli to má nějaký význam. Děkuji
515. Datum zveřejnění: 27.5.2002
Rubrika: Ostatní Počet shlédnutí: 5862
Otázka:
Když jsem si tak v sekci otázky a odpovidi procítal nekteré dotazy týkající se sexuální morálky, napadl me ješte jeden dotaz na toto téma, na který neznám odpoved resp. postoj kat. církve. Jedná se o tohle: predstavme si pohlavní život manželu, odehrávající se dle všech pravidel katolické sexuální morálky. Mela by církev nejaké námitky vuci takovému pohlavnímu styku (který, jak už jsem rekl výše, by všechny regule splnoval), který by se však del v jiné, než prirozené poloze ? A jestli ano, jaké a proc ? BTW. vím, že v drívijší (puritánské) americe za toto hrozilo dokonce vezení.
516. Datum zveřejnění: 16.9.2003
Rubrika: Partnerské vztahy a manželství Počet shlédnutí: 5862
Otázka:
Přitahuje mě křest, vím ale, že mou budoucí ženu vůbec... Co byste mi poradili? Děkuji.
517. Datum zveřejnění: 24.9.2004
Rubrika: Etika a morálka,
Partnerské vztahy a manželství Počet shlédnutí: 5860
Otázka:
Chtěl bych se zeptat na tuto dle mého úsudku důležitou věc. Vysvětluji si správně promluvu kardinála Schönborna nad rakví prezidenta Klestila ve věci neodsouzení a pochopení jeho nového – dle církve nedovoleného – vztahu s druhou ženou jako zcela nový závan otcovského pochopení církve v těchto mnohých nelehkých případech v dnešní době, kdy je třeba nově přehodnotit někdy postoj církve k takto žijícím lidem a zároveň nepodemlít pilíře, na nichž stojí manželství uzavřené před Bohem?
518. Datum zveřejnění: 4.2.2003
Rubrika: Biblistika Počet shlédnutí: 5855
Otázka:
Dobrý den, chtěla bych poradit: s přítelem jsme probírali názor jednoho muslima, který na nedávnou televizní zprávu o německém kanibalovi zareagoval slovy: pokud vy katolíci věříte, že jíte tělo a krev Krista, nemáte onomu kanibalovi co vyčítat, neboť jste úplně stejní jako on. Co mu na to říct? Díky.
519. Datum zveřejnění: 1.8.2001
Rubrika: Ostatní Počet shlédnutí: 5854
Otázka:
Při pohledu na noční letní oblohu se člověku sama vnucuje otázka - Je tam "nahoře" život? Vždyť z naší galaxie jsme poznali pouze jedno procento. A co hvězdokupy nad galaktickou rovinou obsahující mnohem starší hvězdy a planety než je země? A co teprve galexie jiné, soustavy galaxií, soustavy soustav :-) ... Už se blížím k odlehčené vpravdě letní otázce... Tak např. taková spirální galaxie M 104 se od nás vzdaluje rychlostí 1050km za s -1. Některé jiné 50 000 km/s a další objekty dokonce dosahují 90% rychlosti světla. OTÁZKA: Má církev v úmyslu v těchto soustavách světů zvěstovat evangelium? A vztahuje se Kristova oběť a učitelský nárok církve na tyto světy? (viz výraz „vykoupený vesmír“ v liturgii) Mě to přijde úsměvně-nesmyslné, ale při současném absolutním nároku církve být tou jedinnou pravou (Dominus Iesus) jsem nucen se takto odlehčeně provokativně poptat...
Děkuji za odpověď. Postačí např. „Jsi osel apod.“ :-))