katolík seznamka inzerce gyn. poradna pohlednice

Výpis nejčtenějších otázek

Předchozí stránka   Další stránka  

Pořadí:
220.
Datum zveřejnění: 2.1.2004
Rubrika: Biblistika
Počet shlédnutí: 5713
Otázka:
Vím, že se vracím k zde již probíranému tématu a rozhodně tím nechci nikoho provokovat, ale v souvislosti s "filioque" a s reakcemi na toto téma v minulém případě se mi vnucují některé otázky, na něž bych velmi rád slyšel katolickou odpověď. Jednak, proč vůbec došlo k tomu, že bylo postupně přijato celou kat. církví, když zpočátku bylo přijato pouze místními synody? Hojně se pak používalo ve Franské říši a z této strany byl tlak přidat jej do Kréda. Sám papež Lev III. se k vkládání filioque do Kréda stavěl zdrženlivě. I někteří katoličtí historici tvrdí, že filioque bylo zdůrazňováno ve Franské říši především jako projev řevnivosti vůči Byzants. císařství a nikoli z pohnutek náboženských (F. Grivec, O pravověrnosti sv. Cyrila a Metoda).
Zajímalo by mne pak, jak katolická církev dospěla k přesvědčení, že Duch svatý vychází z Otce i Syna? Co se týče formulace Nicejsko-Konstantinopolského vyznání, "...který z Otce vychází ...", tato formulace se může prokazatelně opřít o slova z evangelia Janova (J 15,26). O co se však opírá katolická formulace?
Odvolání na Písmo sv., která jsem četl v reakcích na předchozí diskusní příspěvek k tomuto tématu: "A "filioque"? V Janově evangeliu Pán Ježíš říká: "Oznámí vám (Duch sv.), co přijme ode mne" nebo "všechno, co má Otec, je mé"..." (J16,14-15), sice katol. formulaci neodporuje, ale neodporuje ani pravoslavné. Tato slova lze vysvětlit jak z katolického, tak z pravosl. hlediska...
"Na Západě se klade zásadní důraz na soupodstatnost, stejnou podstatu Otce, Syna a Ducha." Pravoslavní také vyznávají, že Otec, Syn a Duch sv. mají stejnou podstatu i bez filioque...
Formulace pana Josefa Peňáze: "když jsou Otec a Syn soupodstatní a Duch svatý vychází z podstaty Otce, vychází i ze Syna", mne zaujala, ale znamená opravdu: "...z Otce vychází..." = z podstaty Otce vychází ? Jak je to? Lze říci, že Otec, z něhož vychází Duch sv., a podstata, o níž v souvislosti se soupodstatností nejsv. Trojice hovoříme, je jedno a to samé a pokud ano, lze to použít právě v tomto kontextu?
Nebo tu dochází ještě k dalšímu rozlišování podstat - podstata Otce, Syna, Ducha sv. ...? Ale to už mi přijde jako něco jiného, než je podstata, o níž v souvislosti se soupodstatností hovoříme, pokud pod pojmem podstata myslíme to samé (podstata - Bůh jedno bytí; osoba - Otec, Syn, Duch sv.; vztah podstata - osoba - jeden Bůh ve třech osobách)
"Nebyla otázka "filioque" pouze teologickou záminkou k déletrvajícím disciplinárním problémům?"... "Sporný bod "filioque" je tedy spíše právní: Může místní synod měnit vyznání víry přijaté na ekumenickém koncilu? Florentský koncil (1439) ospravedlňuje "dodatek" tím, že "vysvětlení, vložené slovy 'i Syna', bylo legitimě a odůvodněně přidáno do vyznání víry kvůli důvodům tehdy naléhavým, aby tak byla snáze osvětlena pravda (víry)" (DS 1302)"... Z toho, jak reagují na otázku filioque pravoslavní, mi nepřipadá, že by se jednalo o právní záležitost. Jde vlastně o názor na vnitřní život nejsv. Trojice a to je, myslím, docela důležité, ne? Byť mi připadá tragické, že je tu rozpor kvůli něčemu, co dost dobře nejsme schopni pochopit, protože je to především tajemství... Proto se mi vkrádá myšlenka, že filioque je nešťastné řešení, kvůli kterému se, mimo jiné, dvě velké větve křesťanství oddělily. A vznikl-li kvůli němu rozpor v náhledu na tajemství vnitřního života nejsv. Trojice, které přitom nedokážeme dobře pochopit, bylo by lepší, kdyby bylo filioque zapomenuto... Při obhajobě filioque mi totiž přijde velmi těžké rozeznat, nakolik vychází z Písma sv., nakolik z tradice a nakolik se jedná o teologickou spekulaci.
A to je u tak závažného tajemství jako vnitřní život Trojice, myslím, dost problematické, proto mi připadá stanovisko pravosl. církve v tomto ohledu rozumnější a logičtější, když setrvává u původního znění Kréda...
V souvislosti se sněmem Florentským se na Východě traduje především snaha Byz. říše o získání pomoci od Západu proti postupujícímu Islámu a nefér ovlivňování Vých. delegace (politická objednávka Byz. císaře, poplašné zprávy o situaci na Východě během jednání a přesvědčování o nutnosti unie, na niž je vázána pomoc Západu, zadržování slíbených finančních prostředků pro Vých. delegaci na náklady pobytu na sněmu ap.).
Uznávám, že jsem se hodně rozepsal, a omlouvám se, pokud se vyjadřuji nepřesně, ale je to problém, s nímž se setkávám, a zajímá mě názor katolické strany. Za odpověď na jakoukoli otázku předem děkuji.

221.
Datum zveřejnění: 18.1.2007
Rubrika: Duchovní život
Počet shlédnutí: 5713
Otázka:
Přeji Vám pěkný dobrý den.
Chci se Vás zeptat, jak je to v dnešní době se vstupem do kláštera. Ačkoli jsem věřícím člověkem po celý svůj dosavadní život, o této konkrétní problematice nevím víceméně nic. Za jakých podmínek může mladý člověk, který si zvolil tuto cestu, do kláštera vstoupit a co všechno musí tento uchazeč splňovat? Tuto otázku kladu v obecném slova smyslu, jelikož tyto podmínky a požadavky se jistě u jednotlivých řeholních řádů liší. Předem děkuji za odpověď a ještě jednou Vám přeji pěkný den.

222.
Datum zveřejnění: 12.7.2001
Rubrika: Ostatní
Počet shlédnutí: 5698
Otázka:
Mam dotaz ohledne stridani knezi ve farnostech. Od roku 1997 je nasi farnosti 3 dekan a 4 kaplan, nepocitaje obdobi, kdy tu nebyl kaplan zadny. Za totality se mezi lidmi rikalo, ze knez nesmi nikde byt moc dlouho, aby si s lidmi vzajemne nezvykli, ze to statni moc nepripusti. Ale proc dnes. Nekdy mam dojem, ze duvod vymeny nikdo nesdeluje ani knezim ani farnikum. Je to snad zkouzska poslusnosti knezi? Dekuji

223.
Datum zveřejnění: 19.1.2010
Rubrika: Ostatní
Počet shlédnutí: 5690
Otázka:
Velmi mě zajímá, nikde o tom není žádná informace, co znamenají jednotlivé atributy v papežském znaku Benedikta XVI.

224.
Datum zveřejnění: 22.10.2002
Rubrika: Církevní právo
Počet shlédnutí: 5675
Otázka:
Dobrý den, někde jsem slyšela, že v roce 1982 odvolal papež Jan Pavel II. bulu o exkomunikaci zednářů, zajímalo by mě, jak se ten dokument jmenuje a proč k tomu došlo, když mezi církví a zednáři do té doby bylo nepřátelství, co se tak najednou změnilo? A ještě, jestli je pravda, že v roce 1985 podepsal papež se zednáři společné prohlášení "propagující bratrství mezi lidmi"? Neodporuje si to, když za členství v zednářské lóži se na katolíky vztahovala exkomunikace?
Děkuji.

225.
Datum zveřejnění: 27.4.2005
Rubrika: Etika a morálka, Katolická církev a církve, Církevní právo
Počet shlédnutí: 5652
Otázka:
http://www.blisty.cz/2005/4/25/art23088.html
jaký je váš názor na papeže???
má pro vás papež autoritu?

226.
Datum zveřejnění: 1.2.2002
Rubrika: Etika a morálka
Počet shlédnutí: 5650
Otázka:
Já se chci zeptat o radu. Mam kamarada katolika a on na me loudi. Ja sem obyčejná holka z dilny, ale sem eště pana. A taky věřím. A on mi řiká, že to nic neni že si vezmu prasek aby s toho nic nebylo a on gumu a je to. Ale ja sem mu rekla ze to je hřich. a on ze jen maly stín, to se snadno pak vyspovidá. Tak nevim co mám dělat. Holky z dilny taky řikaj, že jo že to nic neni. Ale pak už nebudu panou že jo uz nikdy To by jsem nechtěla. A to uz nejde spravit. A to jako katolik nemuze chtet, ne? Tak ja nevim co ted. Tak mi poradte ja se přídu zase kouknout dík B.

227.
Datum zveřejnění: 30.8.2005
Rubrika: Etika a morálka
Počet shlédnutí: 5650
Otázka:
Muzete mi, prosim, vysvetlit, proc katolicka cirkev v dnesni (moderni) dobe jeste stale odsuzuje (a zabranuje) pouzivani kondomu. Tento postoj primo zpusobuje nakazeni a pozdeji smrt statisicu nevinnych lidi a neprimo ohrozuje celou spolecnost. Budu rad, kdyz mi odpovite. Neberte to, prosim, jako narazku; jsem jen uprimen zvedavy. Dekuji za Vas cas.

228.
Datum zveřejnění: 23.9.2001
Rubrika: Biblistika, Duchovní život
Počet shlédnutí: 5646
Otázka:
Již několik let mám strach jít k svátosti smíření. Když si projdu zpovědní zrcadlo,jsem dost zhnusen. Navíc mne trápí svědomí.Přidaly se zdravotní potíže. Zdá se mi,že stav duše se odráží ve stavu těla.

229.
Datum zveřejnění: 1.7.2002
Rubrika: Etika a morálka
Počet shlédnutí: 5645
Otázka:
Přečetl jsem všechny otázky a odpovědi ohledně etiky a morálky, ale svou odpověd jsem nenašel. Bojím se spáchání hříchu, je mi 24 let a již dál zřejmě v čistotě žít nemohu. Víra a svědomí mi zatím brání spáchání hříchu v 6.přikázání. V dnešní době je to však velmi těžké pokud chci žít jako obyčejný člověk v této společnosti. To však není hlavní důvod, asi ten největší je ten, že potřebuji mít někoho u sebe ,někoho fizicky milovat. Není však žádná ta pravá a vzhledem k mému aktivnímu způsobu života asi v blízké době ani nebude. Nechtěl bych však od vás číst rady "více věřte v Boha" o to se snažím, to mi věřte. Chtěl bych si přečíst jasně formulovanou radu jak toto mám jako zdravý muž řešit a to od křestana který je také pouze člověk se svými touhami. Moc děkuji , Mirek

230.
Datum zveřejnění: 24.5.2001
Rubrika: Biblistika, Etika a morálka, Partnerské vztahy a manželství
Počet shlédnutí: 5637
Otázka:
Po sv. zpovědi nebylo mojí přítelkyny uděleno rozhřešení, protože naposledy byla u sv. přijímání jako dítě a v současnosti (po mnoha letech) žije v manželství spojeném pouze civilním sňatkem. Její muž necítí potřebu uzavřít ještě sňatek církevní. Je to správné? Děkuji.

231.
Datum zveřejnění: 4.6.2008
Rubrika: Katolická církev a církve, Ostatní
Počet shlédnutí: 5617
Otázka:
Dobrý den, chtěl bych se zeptat, jak se církev staví k otázce „Vyrovnání majetku s církví“. Je to dost žhavé téma v politice, a já bych se chtěl zeptat, jak to vidí církev.

232.
Datum zveřejnění: 21.3.2005
Rubrika: Duchovní život
Počet shlédnutí: 5599
Otázka:
Dobry den,
najskor by som sa Vam chcela podakovat za tieto stranky. Navstevujem ich casto, aby som si precitala Vase trpezlive odpovede, ktorymi ste uz aj mne vela nejasnosti objasnili. A preto by som aj ja chcela prispiet jednou otazkou:
Jedna sa o tzv. „kontroverzne“ filmy, ku ktorym sa Cirkev vyjadruje negativne (ako napr. Posledne pokusenie Jezisa Krista alebo Zivot Briana). Nie som si ista, ci su tie negativne vyjadrenia oficialnym stanoviskom Cirkvi, dozvedam sa o tom vacsinou z novin a recenzii alebo osobnych nazorov niektorych knazov. Zaujimalo by ma, ci je hriech potom si taky film pozriet. Nie pozriet z dovodu, ze by som tym chcela znevazovat Jezisa alebo stanoviska Cirkvi. Skor preto, ze ma zaujima pozriet sa na veci aj z inych uhlov pohladu. Stretla som sa ale s radikalnymi odsudeniami typu: Ako sa na to mozes pozerat, je to ruhanie! Je to naozaj z mojej strany ruhanie? Ja to tak necitim, ale chapem, ze sa mozem mylit. Velmi pekne vopred dakujem za Vasu odpoved.

233.
Datum zveřejnění: 4.9.2003
Rubrika: Liturgika
Počet shlédnutí: 5599
Otázka:
Rád bych se zeptal na podrobnější informaci o cyklech liturgických textů (nedělních čtení): 1) Podle jakého klíče jsou jednotlivé texty čteny - resp. proč se např. čte pouze ze synoptických evangelií? 2)Kdy přesně jednotlivý cyklus čtení začíná a proč se neshoduje např. s kalendářním rokem? 3) Proč se čtení ve všední den zase řídí jiným pravidlem? Jistě se nejedná o nahodilá rozhodnutí, rád bych tedy pochopil logiku věci. Děkuji mnohokrát za odpověď.

234.
Datum zveřejnění: 4.7.2003
Rubrika: Liturgika
Počet shlédnutí: 5597
Otázka:
Dobrý den. Ráda bych věděla, jestli písničky ze zpěvníků Hosana 1, 2, Taizé, Koinonia, Chvalozpěvy jsou neliturgické nebo ne. Jeden kněz nám říkal, že se tyto písně ke mši nehodí, neboť jsou neliturgické a že se to tak v semináři v Polsku učili. Mně jsou však mnohé bližší než mnohé písně z Kancionálu nemluvě o Boží Cestě. Ráda bych věděla, jak to skutečně je a jak se na to dívají liturgové. Děkuji.
Také bychom rádi věděli, když Jan Pavel II. má x-tý nejdelší pontifikát po sv. Petrovi, kdo je ten s nejdelším pontifikátem, sv. Petr? Jestli ano, tak jak se u něj určuje délka pontifikátu? Děkuji za odpověď a přeji hojnost Božího požehnání.

235.
Datum zveřejnění: 17.2.2003
Rubrika: Etika a morálka
Počet shlédnutí: 5580
Otázka:
Zajímalo by mě jak se máme dívat na homeopatii jako způsob léčby?

236.
Datum zveřejnění: 31.5.2002
Rubrika: Etika a morálka
Počet shlédnutí: 5570
Otázka:
Na jedné straně slýchám, že nevědomost hříchu nečiní, na druhé straně zase, že podstatou hříchu je nevědomost. Jak jdou tyto 2 tvrzení spolu dohromady ? Do jaké míry platí pro Boží zákon tvrzení, že jeho neznalost neomlouvá ?

237.
Datum zveřejnění: 11.8.2005
Rubrika: Duchovní život
Počet shlédnutí: 5570
Otázka:

Píšu v takové zvláštní náladě. Včera měl taťka oslavu 50 let a už několik týdnů před tím bylo doma dusno. Jsem vystaven stresu každodenně, i když to na sobě nedávám znát, protože jsem flegmatik. Ale doma mi říkají, že jsem cholerik, protože se pořád rozčiluji a neumím se ovládat. Třeba teď mě chtěli doslova dotáhnout na onu oslavu, zrovna jsem pomáhal hledat nějaké knihy a když se chtěl bránit, vyletěly mi papíry s rukou. Při pohledu na zkrčené listy jsem se vzpamatoval jako první a utelkl jsem do pokoje, kde
jsem zamkl a začal jsem se bít...

Jsem neochotný, lenivý, drzý, hubatý, tvdohlavý, urážlivý atd... Když mi řeknou, abych něco něco udělal, tak to vždycky nějak okomentuji - většinou to je podle mě zbytečné nebo nevím, jak to mám udělat nebo mám jednoduše jenom jiné úkoly. Ale vysvětli to někomu! Už opravdu nevím, co mám dělat. A jsem beznadějný i v tom, že to neumím nikomu vysvětlit. Tak jak jsem doma nejchytřejší, který všechno ví, tak nikde jinde neumím ani říct svůj názor...

Připomínám si slova papeže: Kdybyste věděli, co vím já, také byste nespali a modlili se...

Mohu to vůbec vyznat knězi? Je to moje povaha, takže stejně to udělám znovu a znovu. Existuje nějaký způsob, jak bojovat s tím, jací jsme?

238.
Datum zveřejnění: 18.12.2001
Rubrika: Věrouka
Počet shlédnutí: 5567
Otázka:
Vážený bratře , prosím o pomoc při vysvětlení 8 verše třetí kapitoly Janova evangelia : Vítr vane, kam chce,jeho zvuk slyšíš,ale nevíš,odkud přichází a kam směřuje.Tak je to s každým,kdo se narodil z Ducha. Předpokládám, že si správně vysvětluji text před tím, že narodit se znovu z vody a Ducha sv. je křest, přijetí Ducha sv. a obrácení ale nevím co znamená přirovnání toho kdo toto přijal s větou - vítr vane kam chce......

239.
Datum zveřejnění: 7.10.2009
Rubrika: Partnerské vztahy a manželství, Církevní právo
Počet shlédnutí: 5564
Otázka:
Obracím se na Vás s dotazem týkajícím se církevního sňatku, který se chystám uzavřít. Můžete mi, prosím, sdělit, zda jsou nějaká předepsaná či jen nezávazná pravidla pro svědka při tomto obřadu? Jsme konvertité, víru i křest jsme přijali až v dospělosti (20 a 21 let). Chci mít za svědka dlouholetého kamaráda, který mě k víře přivedl a je i mým křestním kmotrem, věkově jsme stejně staří. Můžete mi objasnit můj dotaz s ohledem na třeba i starší křesťanskou tradici?

20   40   60   80   100   120   140   160   180   200   220   221-240  260   280   300   320   340   360   380   400   420   440   460   480   500   520   540   560   580   600   620   640   660   680   700   720   740   760   780   800   820   840   860   880   900   920   940   960   980   1000   1020   1040   1060   1080   1100   1120   1140   1160   1180   1200   1220   1240   1260  



Zpět na otázky
  

  

   Rádio Proglas

   Víra na Internetu

   Pastorace.cz

   Krestanstvi.cz

   Pastorační středisko brněnské diecéze

   Informační kontaktní centrum

   Česká sekce Vatikánského rozhlasu

   SIGNALY.CZ: Nástěnka akcí, chat, stránky pro mládež

   IN! - Dívčí svět

   On-line breviář

   Druhý ročník křesťanského festivalu Kefasfest